juli 9, 2024
Foto: Tom Fisk
Det forventes, at omkring 40.000 danske virksomheder vil blive pålagt producentansvar. Det betyder, at de får ansvaret for håndtering af emballager. Påbuddet træder i kraft næste år, men allerede i år skal man tilmelde sig systemet.
Af redaktionen
Politikerne vil nedbringe mængden af emballage i Danmark, og derfor kommer der fra næste år afgifter på en stor del af emballagen.
Afgifterne bliver pålagt virksomheder, der har producentansvar. Det skriver HORESTA.
Artiklen fortsætter længere nede
Virksomheden får ansvaret
Man er omfattet af de nye regler, når man lægger, fylder eller pakker produkter ind i noget for at gøre dem tilgængelige for forbrugere og/eller virksomheder i Danmark, ifølge HORESTA, som henviser til Miljøstyrelsens vejledning.
Man kan også få vejledning på Producentansvar.dk (DPA). Er man omfattet af reglerne, har man i princippet også ansvar for organisering af håndtering af affaldet.
Man kan imidlertid melde sig ind i en kollektivordning, hvilket mod betaling afhjælper presset.
Regler klar næste år – tilmelding i år
Reglerne for håndteringen af emballageaffaldet og miljøgraduerede afgifter bliver fastlagt i løbet af de næste 12 måneder, og producentansvaret forventes derfor at træde i kraft medio 2025.
Men allerede i år skal man som virksomhed registrere sig hos Dansk Producentansvar (DPA) og indberette sin forventede emballagemængde.
Deadline for registrering og for indberetning af emballagemængder er den 31. august 2024.
Kilde: HORESTA
Related Articles
Nye emballageregler kan blive endnu en sten i skoen for små bryggerier
Det er blevet sværere at drive mikrobryggeri. Konkurrencen er hård, omkostningerne høje, og branchen har allerede mistet mange aktører. Ifølge Bryggeriforeningen er antallet af danske bryggerier faldet fra 261 i 2022 til 207 ved indgangen til 2026.Af Redaktionen...
Emballageafgift: Når administrationen overskygger effekten
Små og mellemstore fødevarevirksomheder bruger i dag seks til syv gange flere ressourcer på at administrere den nye emballageafgift end på selve afgiften. Det viser erfaringer fra FødevareDanmark – og rejser spørgsmål om proportioner og reel bæredygtig effekt. af...
VEGA reducerer tusindvis af flasker med bulk-spiritus og stiller skærpede ESG-krav til leverandører
Med cirka 400 koncerter og 250.000 gæster årligt er baren en væsentlig del af driften i VEGA. Siden 2022 har spillestedet omlagt størstedelen af sin spiritusleverance fra engangs-glasflasker til genopfyldelige dunke og 200 liters tønder – en ændring, der har givet...






