oktober 4, 2024
KLUMME: Brød har et stort, uudnyttet potentiale, især når det kommer til bæredygtighed og innovation, lyder det fra en specialist. Men det gælder også om at udfolde de værdier, som brød allerede rummer – f.eks. sundhed, lokal produktion og transparens.
‘Krumme’ af Kirsten Poulsen, ejer og fremtidsforsker, Firstmove
Der er en oplagt mulighed for at nytænke brød kategorien ved at integrere nye værdier, som f.eks. grønskab, der allerede præger vores spisevaner. Og dermed udvikle nye typer brød og måder at forbruge det på, som passer ind i den grønne omstilling. Og en mere ansvarlig livsstil.
Brød er ikke længere blot et traditionelt fødevareprodukt, men en kategori, der kan få en central rolle i fremtidens madkultur og transformationen af vores tallerken. Det er et fantastisk afsæt til at gentænke brød radikalt og skabe nye former for og måder at bruge brød på – ikke mindst med tanke på bæredygtighed.
Danmark har allerede markeret sig som verdensmestre inden for brød takket være de bedste bagere. Supermarkedernes bake-off afdelinger appellerer også til et bredt publikum, men det traditionelle hyldebrød halter bagefter. Bortset fra enkelte signaturprodukter som Gillelejehavn og Bagerens Bedste. Men de er stadig stivet af i noget, der ikke er helt naturligt. De mere almindelige bagere mangler signatur og klar identitet gennem værdierne. Men også nytænkning inden for værdibaseret produktion.
Spørgsmålet er: Hvem vil tage føringen på hylderne med helt nye, innovative produkter. Hvem skaber en ny ‘hyldeplads’ eller bringer det friskbagte brød direkte til døren.
FN’s 17 verdensmål har skabt en klar bæredygtighedsagenda, som alle aktører skal forholde sig til. Forbrugerne efterspørger i stigende grad bæredygtige produkter, men mange forlader butikkerne uforløst, da mange produkter stadig ikke lever op til de krav. Det viser, hvor svært det kan være at gennemskue selv simple produkter som brød, når det kommer til bæredygtighed
Konklusion:
Bæredygtighed og innovation er ikke blot moderne begreber – de er nøglen til fremtidig vækst og succes for bagere og konditorer. Ved at integrere disse værdier i din forretning kan du tiltrække en bredere kundebase, differentiere dig fra konkurrenterne og øge din indtjening. Uanset om det handler om at lancere nye, innovative brødprodukter, som er i tråd med nutidens sundhedstrends, eller om at fremme bæredygtige produktionsmetoder, er mulighederne for at skabe vækst og værdi uendelige.
Det er tid til at slå et endnu større brød op – både for dig selv, for dine kunder og for fremtiden.
Related Articles
Vil du importere direkte fra producenten? Så er det personlige forhold afgørende
Dyrk det personlige forhold, hvis du ønsker at springe grossisten over. Sådan lyder det klare råd fra en virksomhed, der har gjort det med succes. Af Ebbe Fischer ”Det personlige forhold til leverandørerne er utrolig vigtigt. Det er ofte små, familieejede producenter,...
Slow – out of the forest
Slow Forest er din destination for bæredygtig, kvalitetskaffe, som gør en forskel for både planeten og menneskerne bag
Stor Michelinfest på vej til Danmark
Danmark bliver værtsland for Michelin-uddelingen i 2025 og 2026. Af redaktionen Michelin Guide Nordic Countries har meddelt, at værtsskabet går til Danmark de næste to år. Uddelingen i 2025 finder sted i Odsherred, og i 2026 skal Tivoli i København danne...