oktober 10, 2024

Restaurant Flammen. Pressefoto
Flammen-kæden har et helt klart koncept – god grillmad, der ikke må koste en bondegård. For at få det regnestykke til at gå op, har man allieret sig med REMA som leverandør. Det er imidlertid ikke bare produkterne fra REMA 1000-butikkerne, man fører, forklarer direktøren.
Af Ebbe Fischer
Piet Klein er CEO i Flammen, som pt. har 17 restauranter i Danmark og er på vej mod de 25 – samt at åbne i Sverige.
Artiklen fortsætter længere nede
Væksten skyldes i høj grad tilgangen bag, ifølge Piet Klein.
”Vi driver det meget som en retailkæde – med et helt klart koncept for alt. Det er der ikke så mange andre, der gør, fordi der er mange entreprenører i branchen,” siger han og uddyber, at man også arbejder med franchise:
”Konceptet er krystalklart og desuden hele måden, vi følger op på og driver de forskellige funktioner på vores kontor. På den måde har retailkonceptet flere lag. Vores restauranter i Horsens og Vejle er franchise – resten ejer vi selv, og vi ønsker umiddelbart ikke mere franchise, men franchisemodellen kan være en mulighed i Sverige.”
I får leveret varer via REMA, hvordan fungerer det?
”Ja, det er vist ret unikt i restaurantbranchen, men jeg ved, at flere og flere er i dialog med REMA om samme model,” siger Piet Klein og uddyber:
”REMA håndterer vores logistik. Vi kom til et punkt, hvor vi gerne ville stå på egne ben ift. vareleverancer, og vi sagde: Enten går vi ud og forhandler alle aftaler selv, eller også prøver vi at tænke helt anderledes. Så gik vi i dialog med REMA, som faktisk leverer til Circle K og 7-Eleven. Og vi blev enige om, at hold op – der er da et hul i markedet!”
REMA vil tjene på logistikken
Nøglen er, at REMA gerne vil tjene på logistikken – ikke på produkterne, ifølge Piet Klein.
”Du skal tænke på alle de biler, de har kørende rundt. Dvs. hvis de alligevel er i Næstved og kører forbi Restaurant Flammen, kan de lige så godt aflevere varer til os,” siger han og understreger en pointe:
”Vi har i stor udstrækning vores egne produkter, men REMA samler leverancen af alle vores produkter. En del af deres levering er også råvarer, som vi så bearbejder i køkkenet.”
Kobler sig på kæmpespiller
På den måde har Restaurant Flammen koblet sig på en af de største aktører på fødevaremarkedet.
”De køber ind for et tocifret milliardbeløb om året, så de har nogle kæmpe muskler, som vi kobler os på. Det betyder, at vi kan få gode priser hos leverandørerne,” siger Piet Klein og tilføjer:
”Efter forhandlingerne testede vi samarbejdet for lidt over et år siden. Vi har så kontrakt på, hvad vi betaler for kørsel. Vi har en tonnage, der fylder så og så meget – og der er en åben dialog om priserne. Det er ret enkelt. Men det er et anderledes setup, end vi havde før med en traditionel cater. Det vigtigste for os var, at vi havde nogen, der kunne tage forhandlingen sammen med os. Det har vi nu.”
Related Articles
Køkkenet på Ryes Kaserne – Mad der binder hverdagen sammen
Tre måltider, tusind sultne gæster - og et køkken med klare værdier Når flere hundrede værnepligtige samles til morgenmad, frokost og aftensmad på Ryes Kaserne i Fredericia, er det ikke bare logistik, det er fællesskab, ernæring og ansvar i praksis. Bag gryderne står...
Foodservice står for næsten halvdelen af Danmarks madspild, og vi halter efter resten af Europa
Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild, og det er ikke kun husholdningerne, der har et problem. Nye tal fra Eurostat viser, at kun 33 % af Danmarks samlede madspild stammer fra private hjem. Resten, næsten to tredjedele, sker i foodservice,...
MainChef.ai gør køkkenet digitalt, data er nøglen til bedre drift, mindre spild og glade gæster
MainChef.ai er maskinrummet i kantiner og storkøkkener. Platformen samler alt fra produktionsplanlægning og menuoptimering til indkøb, ESG-rapportering og gæstefeedback i ét digitalt værktøj. Og det hele drives af data. Deli-news.dk har talt med Torben Søndergaard,...






