august 21, 2024
![Kirsten_Poulsen Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse markedsudvikling. Privatfoto](https://www.deli-news.dk/wp-content/uploads/2023/05/Kirsten_Poulsen-scaled.jpeg)
Lokale fødevarer handler om værdier. Det er en bølge, vi har set siden Nomas begyndelse, og den accelererer – men dagligvarekæderne følger ikke med. Sådan lyder det fra fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen, som baserer sit indspark på kvalitative interviews. Hun fremhæver særligt ét dansk produkt, der er populært hos trendsætterne.
Af Ebbe Fischer
”For firstmoverne handler det om kultur og måder at spise på. De vil have lokale fødevarer – for gode fødevarer er lig med sundhed.”
Sådan lyder det fra Kirsten Østergaard Poulsen, som analyserer sig frem via bl.a. kvalitative interviews. Hun har forudset flere grønne trends, som vi nu ser udfolde sig i fuldt flor. Den slags sker på baggrund af de mennesker, som Kirsten Østergaard Poulsen kalder ‘firstmoverne’. De progressive, som vi andre – mere eller mindre bevidst – følger efter med tiden.
Sund livsstil afgør sagen
Det handler med andre ord om at identificere, hvem firstmoverne er, og hvad de har på sinde. Og dette segment er særligt kritisk over for fødevareindustrien, ifølge Kirsten Østergaard Poulsen.
”Firstmoverne kender jo de kritiske historier om industrien, og for dem er det essentielt, at lokal mad er forbundet med sundhed og god livsstil. De vil gerne have gode råvarer fra Danmark, og de spiser så godt som udelukkende dansk – og så lokalt som muligt. Firstmoverne ønsker også mange flere småproducenter,” siger hun.
Transport er et kerneelement
Firstmoverne mener desuden, at lokale råvarer er sund klimafornuft, fordi varerne jo så ikke skal transporteres ret langt. Det påpeger Kirsten Østergaard Poulsen.
“Det giver mening for dem, at lokale råvarer næsten automatisk kommer til at være varer i sæson, så de vil pissegerne have dem. Og jo tættere på dig, en råvare er produceret, jo større er følelsen af transparens,” siger hun og tilføjer:
“Men det kan være svært at finde de lokale fødevarer i detailhandlen.”
Hvad gør de så?
”Så lader firstmoverne være med at købe de pågældende sted. Men de har dog som alle andre begrænsede muligheder for at købe lokale fødevarer. Man kan jo ikke køre 45 minutter hver dag efter fisk. Dvs. vi ser også kompromiser, også ved f.eks. citron og andre vigtige produkter, der ikke kan produceres i Danmark. Men ca. 90 procent af firstmovernes madindtag er lokale fødevarer.”
Hvad er lokalt?
”Når varerne er produceret inden for Danmarks grænser, opfattes det som lokalt. Firstmoverne vil gerne have Samsøkartofler etc., men de synes grundlæggende ikke, at supermarkederne giver nok plads til det helt lokale.
For man vil også gerne tættere på end bare indenfor Danmarks grænser. Firstmoverne vil gerne gå ned ad gaden og se ham i øjnene, der står og sælger det. De går efter et ’så lokalt udvalg som muligt’. Desuden ser vi fødevarefælleskaber, og f.eks. tager grupper sammen på landet for at købe fødevarer.”
Populære bælgfrugter
Når man ser udover det danske landskab, fremhæver Kirsten Østergaard Poulsen særligt danske bælgfrugter som en yndet spise hos firstmoverne.
”Produkter herfra dyrkes i stor stil,” siger hun og uddyber:
”Et skift til lokal produktion betyder mere begrænset udvalg, og det rum skal udfyldes af det, der er tilgængeligt. Her ser vi også, at rester fra bælgfrugter i stor stil bliver bliver gjort til primær ingrediens dagen efter,” siger hun.
Related Articles
Stort fald i nyregistrerede danske restauranter
Danmarks Statistik opgør nyregistrerede virksomheder inden for hotel- og restaurationssektoren, og her ses et fald på hele 39 pct. fra 2019 til 2023. Brancheforening efterlyser samarbejdsvilje fra bankerne. Af redaktionen/ef Det markante fald gør det helt...
Danskerne har flest restauranter at vælge imellem i Norden
Når det kommer til udvalget af restauranter i relation til indbyggertallene i de nordiske lande, ligger Danmark på en klar førsteplads. Det viser en ny brancherapport. Af redaktionen/ef De seneste tal for 2023 viser, at Danmark i gennemsnit har 3 restauranter pr. 1000...
Sales Manager til Copenhagen Sparkling Tea Company
Brænder du for den gode historie og kvalitetsprodukter? Vi søger en Sales Manager til det danske marked Copenhagen Sparkling Tea Co. blev stiftet i 2017, og vi er i dag 8 medarbejdere. Vi brygger og sælger økologisk mousserende te på champagneflasker og sælger til...