Turister (og guider) på dagstur elsker nordsjællandsk streetfoodmarked

september 7, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Foto: Ebbe Fischer

Det er nemt. Det er stort. Man skal ikke bestille bord. Det er heller ikke specielt dyrt. Men alligevel en smagsoplevelse. Og så er der fine toiletforhold til hele bussen. Turisterne ved Frederiksborg Slot kommer typisk på dagstur fra København, og det lokale madmarked melder om et voksende samarbejde med rejsebranchen.

 

Af Ebbe Fischer

 

Frederiksborg Slot er et af Nordens smukkeste slotte, hvis nogen skulle være i tvivl.

Og med beliggenheden lige nord for København vælter turisterne op på dagsture i sommerperioden.

Det er en kundegruppe, det nyåbnede madmarked Streetfood Hillerød lige om hjørnet gerne vil have del i.

Men madmarkedet ligger lidt gemt – det kan ikke ses fra hverken slottet eller den nærliggende gågade.

Så hvordan lokker man turisterne forbi?

Her har guiderne fundet ud af, at det er nemt at læsse hele bussen af ved det store streetfoodmarked få meter væk, hvor bussen også nemt kan parkere.

 

Stort benarbejde giver pote

Det handler om at lave aftaler med både guider og de firmaer, der kører turisterne nordpå.

Og pludselig har man en win-win forretning.

Det forklarer direktør for Streetfood Hillerød, Lorna Birgitte Rudd.

“Vi betaler ikke noget til guiderne – de kommer bare med deres folk. For dem er det fantastisk, at de kan sende 30-35 amerikanere ind uden at aftale det på forhånd. Maden har kvalitet, det er ikke for dyrt, der er pænt og rent, vi har siddepladser til alle, gode toiletforhold osv. Det er bare nemt for dem, og det er med til at højne deres produkt,” siger hun og tilføjer:

“Vi har et godt samarbejde med turistguideforeningen, og de kommer med deres busser. Vi har også aftaler med flere af de rejsebureauer, der arrangerer dagsture fra København. Pt. har vi omkring tre busser om ugen, og til næste år skruer de op for blusset. Vi er nu i gang med et benarbejde ift. at kontakte flere operatører.”

 

Turister vil have let frokost og specialøl

Direktøren uddyber, hvordan en dag ved slottet og Streetfood Hillerød kan se ud.

“Turisterne bruger omtrent en time på slottet og dernæst omtrent en time på spisning. Typisk køber de en let frokost og noget specielt at drikke. De er glade for at prøve dansk øl, og meget gerne de lidt anderledes øl,” fortæller Lorna Birgitte Rudd.

 

Læs mere om forretningsmodellen bag Streetfood Hillerød her.

 

Related Articles

Her er reglerne for mobilt gadesalg

Her er reglerne for mobilt gadesalg

Skal du køre et mobilt salgsapparat ind i de danske byer, skal du først sætte dig ind i reglerne. Kommunerne vil gerne samarbejde, men man kan ikke få lov til alt. Deli News har set på en case: Aarhus Kommune   Af Ebbe Fischer   De danske byer lever, og i...

Eksklusivt venuekoncept vokser hastigt

Eksklusivt venuekoncept vokser hastigt

Af redaktionen Evenues, der lever af at levere en højgastronomisk oplevelse kombineret med en god lokation, blev grundlagt i januar 2021 med fem ansatte. Siden har man haft masser af succes, og i dag tæller staben over 100 medarbejdere. Det skriver HORESTA  ...