Hillerød Streetfood: Vi har mange gæster omkring 40-60 år, for det er i høj grad der, pengene er

september 7, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Direktør for Streetfood Hillerød, Lorna Birgitte Rudd. Foto: Ebbe Fischer

Med 60.000 mennesker i nærområdet ser direktør for nyt madmarked en god forretning på sigt. Alle boder er besat, og både lokale og turister kommer forbi. Men det er kun til kl. 21. Læs her om opstarten og konceptet for et nyt madmarked i Nordsjælland.

 

Af Ebbe Fischer

 

Hillerød Madmarked lukkede i september 2022 efter halvandet år i branchen, og kort efter åbnede Streetfood Hillerød, der bl.a. rummer Danmarks eneste georgiske restaurant.

 

Et stenkast fra Frederiksborg Slot

Lorna Birgitte Rudd var ansat halvandet år i Hillerød Madmarked, de sidste fire måneder som direktør. Hun påpeger, at Hillerød Madmarked blev åbnet under svære betingelser i coronatiden. Og da verden endelig åbnede igen, kom krigen i Ukraine, der bl.a. førte til vilde elpriser og forsigtige forbrugere.

”Det gjorde det rigtig svært,” siger hun.

”Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er årsagen til, at stedet ikke fungerede.”

Dengang var ejerkredsen på ti investorer, men nu er den på tre – herunder Lorna og hendes mand, der tilsammen udgør den ene investor. Kapitalbasen er på 800.000 kr., og ægteparret ejer størstedelen. De har lejet lokalerne tæt ved gågaden og Frederiksborg Slot, og møblerne, der giver et hyggeligt hjemligt præg med bl.a. sofaer og lænestole, har man simpelthen overtaget fra Hillerød Madmarked.

 

Er Hillerød ikke for lille til sådan et marked?

”Det mener vi ikke, for der er 60.000 borgere i nærområdet. Vi går generelt ikke efter en specifik målgruppe, bortset fra vores arrangementer, men vi har mange gæster omkring 40-60 år, for det er i høj grad der, pengene er.”

 

Hvorfor bliver Hillerød Streetfood en succes?

”Fordi Hillerød har brug for sådan et sted. Du kan komme ind fra gaden, og det er en fordel for store grupper. Desuden er vi for alle målgrupper. Vi har rolige hjørner, vi har et børnehjørne, og vi har et stort eventrum, som man kan bruge til private- og firmafester. F.eks. har vi en oktoberfest for alle d. 29. september. Spisning på torvet droppes, og det bliver i stedet hos os. Man kan også komme spontant til oktoberfesten, og det bliver med øl på kander og hele baduljen,” siger Lorna Birgitte Rudd.

Forretningsmodel giver autonomi til boder

Streetfood Hillerød holder kun åben til kl. 21, fordi man vurderer, at dem, der vil give den gas, tager videre.

”De unge varmer op her og får drinks. Vi har happy hour hver fredag fra kl. 14-18. Og så går de videre i byen. Det er typisk gymnasieeleverne, som kommer og hænger ud – ikke så meget dem fra de videregående uddannelser.”

 

Hvad er modellen med boderne?

”Boderne lejer sig ind, og de har hvert deres koncept. En vigtig ting er dog, at ingen må konkurrere med hinanden, dvs. der er f.eks. ét sted til pandekager, og det samme med burgere osv. Baren er til gengæld vores, og det er mine ansatte. Vi er de eneste, der må sælge drikkevarer, bortset fra kaffe og the, som en bod har eneret på.”

 

Hvornår er det realistisk, at det kan give overskud?

“Vi har alle vores 8 boder udlejet, men det tager 3-5 år at køre sådan et sted op – nærmere 5 end 3. Vi har tre typer af indtægter: Dels udleje af lokaler. Dels salg af drikkevarer. Og dels vores arrangementer. Pt. sidder vi ikke og skraber bunden, men vi vælter heller ikke rundt i penge. Det kører rundt, og vi afventer med nogle tiltag, som vi kunne tænke os at lave. Men som koster.”

 

Hvordan skaffede I folk til 8 boder  – og altså fuldt hus – allerede fra starten?

”Det var også svært. Det handlede meget om at ligge og skrive og ringe rundt; at lave Facebook opslag osv. Og desuden bruge netværk. Vi samarbejder f.eks. med streetfood-stedet i Helsingør ved Kronborg. De har et sindssygt lækkert sted, og de tilbyder en fantastisk sparring for mig.”

 

Hvad koster det at leje sig ind hos jer?

”Vi har kørt opstartsrabat for at få alle i gang, og så er der en stigning i huslejen løbende. Vi ender på 6.000 kr. om måneden + 12 procent af omsætningen. Og så betaler hver bod egen el. Fra 1. maj næste år betaler de fuld pris. Man binder sig for et år ad gangen, og dernæst har man tre måneders opsigelse.”

 

Hvilke krav stiller I til boderne?

”Vi har en god sparring – vi er lidt som en familie, og vi oplever en utrolig god dialog og stemning. Hvad de gør inden for deres stand, må jeg ikke blande mig i, med mindre der foregår noget helt skævt mht. fødevareregler eller noget decideret ulovligt.

Man skal huske, at gæsterne anbefaler Street Food på Trust Pilot etc. – ikke den enkelte bod, så det er vigtigt, at den slags er overholdt, og alle skal have glade smileys. Men det regulerer lidt sig selv med åbne køkkener,” forklarer Lorna Birgitte Rudd.

Udover det lokale marked har Streetfood Hillerød også mange turister som kunder. Og det har givet succes at lave aftaler med rejselederne. Det kan du læse mere om HER.

 

Related Articles

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

Deli News har mødt CEO i Street Food District - Jesper Julian Møller - til en snak om streetfoodmarkedet med afsæt i Danmarks største af slagsen. Vælg et råt sted, hiv de seje folk ud og udvælg dine trucks med omhu. Så kommer der mange mennesker, lyder beskeden....

Historien om Papirøen – Danmarks første streetfoodmarked

Historien om Papirøen – Danmarks første streetfoodmarked

Det var egentlig bare en forladt papirfabrik, og ejeren grinede højt, da han hørte om de nye planer. Et madmarked til over én mio. mennesker? Derude? Klart. Men så gik det ellers amok i sommeren 2015. ’The Paper Island’ endte som nyhed i verdens fineste medier - og...