Vaffelbaroner vil disrupte markedet med fokus på færdige løsninger

maj 21, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Vaflerne kommer i flere modeller. Foto: Waffle Barons

Har et hotel eller en restaurant mod på at begynde at sælge friske vafler, kan de købe et færdigt sæt hos danske Waffle Barons. De unge iværksættere har nu solgt deres fysiske salgssteder og har intet showroom – for det handler om at fokusere på sit koncept og hullet i markedet, lyder det.

 

Af Ebbe Fischer

Waffle Barons startede tilbage i 2018 med Oluf’s ishus, der lå i Graven i latinerkvarteret i det centrale Aarhus.

”Vi var nogle venner der læste iværksætteri og innovation, og der var også interesse for is og vafler,” fortæller marketingansvarlig Jonas Schultz, som dog ikke var med helt fra begyndelsen, men han kendte de andre.

”Vi fandt siden ud af, at vi ville konceptualisere det her, og det begynder at tage fart fra 2019,” siger Jonas Schultz.

 

Fysiske salgssteder solgt fra

Jonas Schultz forklarer, hvordan Waffle Barons i dag distribuerer sine produkter.

”Fra begyndelsen ville vi gerne disrupte markedet og selvfølgelig lave noget interessant og lækkert. Vi ville gerne udvikle, og i dag har vi afhændet de fysiske salgssteder og er selv grossisten. Men vi har også en række distributører, der sælger for os,” forklarer han og tilføjer:

”En salgsvogn giver jo noget reklame omkring konceptet, og du kan f.eks. sende den ud til en festival. Men vi oplever alligevel stor interesse for vores tilbud, og vi har derfor solgt vores tre salgsvogne og butikkerne i Aarhus og Ebeltoft fra.”

 

Hvad er fordelen ved ikke at have et ’showroom’?

”Fordelen er, at vi har tid til at professionalisere den rejse, vi er på med vores virksomhed. Og strømline den. Salgssteder tager meget tid og fokus, og vi kan nu komme stærkere ud på den anden side med et stærkere koncept.

Ulempen er jo så, at vi ikke længere kan smide en vogn ud til en eller anden festival. Men så er der andre metoder at komme ud på. Vi kan bistå med nogle lækre koncepter og lækkert marketingmateriale, for vi vil rigtig gerne hjælpe vores kunder med at afsætte deres produkter,” siger Jonas Schultz.

Det er i den sammenhæng et kerneelement for Waffle Barons at tage på kundebesøg og generelt være til stede hos kunderne.

”Vi vil gerne vise, at vi er derude. Også via samarbejder. Vi besøger kunder i nær og fjern og yder den relevante service, så den enkelte kunde er serviceret,” siger Jonas Schultz.

 

Vokser hvert år

Waffle Barons er altså en startup, der sælger til professionelle kunder, som med udstyret inhouse nemt kan komme i gang med at lave lækre vafler og pandekager til deres kunder.

Siden Waffle Barons i sensommeren 2019 var klar med noget ‘mere helstøbt’, som de kalder det, har de vækstet år for år.

Og i dag har Waffle Barons omkring 150 professionelle kunder, fortæller Jonas Schultz.

 

Læs også:

Bubble Waffles hitter – startup har nu 150 professionelle kunder

Related Articles

Gult kort til restaurantens gæster?

Gult kort til restaurantens gæster?

Ubehøvlede gæster, der går efter medarbejdernes seksualitet, køn, etnicitet eller udseende, har siden årsskiftet kunnet få et gult kort for dårlig opførsel hos Madklubben.   Af redaktionen Og det gule kort kan veksles til et farvel og tak, hvis ikke det hjælper,...

Bubble Waffles hitter – startup har nu 150 professionelle kunder

Bubble Waffles hitter – startup har nu 150 professionelle kunder

De legede med iværksætteri og startede et par ishuse, men først da 'Waffle Barons' begyndte at sælge de lidt fluffy Bubble Waffles gik det for alvor stærkt. I dag har de et velfungerende engros-koncept med de boblende vafler som hjørnesten, mens omsætningen vokser...