maj 20, 2024
De legede med iværksætteri og startede et par ishuse, men først da ‘Waffle Barons’ begyndte at sælge de lidt fluffy Bubble Waffles gik det for alvor stærkt. I dag har de et velfungerende engros-koncept med de boblende vafler som hjørnesten, mens omsætningen vokser hvert år.
Af Ebbe Fischer
Waffle Barons er en startup virksomhed, der sælger til professionelle kunder, som dernæst med udstyret inhouse nemt kan komme i gang med at lave lækre vafler og pandekager til deres kunder.
Artiklen fortsætter længere nede
Både færdigmix og gear
Waffle Barons sælger både mix, udstyr og tilbehør, så aftageren hurtigt kan komme i gang med at producere til lækkersultne danskere og turister. Og konceptet fungerer.
”Da det tog fart, fandt vi ud af, at friskbagte koncepter med blikfang kunne noget – og fra sensommeren 2019 var vi klar med noget mere helstøbt. Vi har vækstet år for år siden,” siger Jonas Schultz, som i dag er marketingansvarlig i virksomheden.
Egentlig var han ikke med fra begyndelsen, men han kendte de andre og er kommet med om bord.
Danskerne elsker Bubble Waffles
Vaffelbaronerne startede i første omgang tilbage i 2018 med det såkaldte Oluf’s ishus, der lå i Graven i latinerkvarteret i det centrale Aarhus.
”Vi var nogle venner, som læste iværksætteri og innovation, og der var også interesse for is og vafler,” siger Jonas Schultz.
Han uddyber:
”Vi fandt siden ud af, at vi ville konceptualisere det her, og det begynder at tage fart fra 2019, da vi tilbyder Bubble Waffles til vores kunder.”
Bubble Waffles – en speciel lidt fluffy størrelse – udgør i dag en stor del af virksomhedens salg. Det viste sig nemlig hurtigt, art der var stor efterspørgsel på denne slags vaffel.
”Pludselig sagde det bare BOOM – folk kom helt fra Esbjerg og Aalborg for at køb vores Bubble Waffles. Det blomstrede, og vi tog det til os,” siger Jonas Schultz.
Duft tiltrækker kunder
Det er et helt afgørende element i konceptet, at vaflerne bør være friskbagte.
”Det giver jo smag og desuden en god duft,” siger Jonas Schultz.
Han påpeger, at opskriften er udviklet igennem længere tid, så konceptet er helt strømlinet.
”Vores kunder får en startpakke og noget kvalitetsudstyr, så de selv kan producere vafler og pandekager mv. De får også noget tilbehør med, og så kører vi med løbende salg af vaffelmix til dem. Det er færdigudviklet og nemt at bruge, og det giver nogle gode produkter,” forklarer han.
En central del af konceptet er altså de forskellige miksblandinger, som Waffle Barons tilbyder.
Udvider kundegrundlaget
Mens Waffle Barons primært startede med ishuse og forlystelsesparker som kunder, har de nu også fat i hotelbranchen.
”I alt har vi lidt over 150 professionelle kunder,” fortæller Jonas Schultz.
Han uddyber, hvad disse 150 virksomheder kan tilbyde deres kunder.
”Vi tilbyder et opstartsbesøg og guidelines for at gøre det overskueligt overfor både indehaver og personale. Og vi oplever, at folk derude gerne vil forsøde deres kunder med en god vaffeloplevelse, men ikke rigtig ved hvordan. Her har vi nok fundet lidt et hul i markedet; at lave nogle fede koncepter og gøre det let for kunden. Vi hjælper desuden med deres markedsføring,” siger Jonas Schultz.
At Waffle Barons vækster omsætningen år for år giver mod på mere.
”Det giver blod på tanden. Vi har ramt noget her, og vi har gang i noget godt,” siger Jonas Schultz.
Related Articles
”Vi følger med tiden, men undgår at gå gourmetbagervejen”
Bodenhoff Bageri har haft stor vækst og består nu af 11 filialer i Storkøbenhavn. Christian Bodenhoff ejer kæden, og Deli News har sat ham stævne til en snak om bagerbranchen. Hans fokus er på traditionel kvalitet, mens han lader ’Michelin-bagerne’ have deres segment...
Bagerkæde: Det digitale niveau eksploderer – nu udgør det 15 procent af omsætningen
Takeaway-bageri bliver mere og mere populært - særligt til festlige lejligheder som fødselsdage, hvor den traditionelle kagemand i dag er et stort takeaway-hit, lyder det. Af Ebbe Fischer ”De senere år har det digitale taget meget over, og både app og...
Lagkagehuset-boss: Du skal føre de klassiske bagerprodukter – ellers går kunderne andre steder hen
Danskerne er med på at prøve nye produkter hos bageren, men har man ikke styr på traditionerne, går det galt. Sådan lyder det fra Lagkagehusets CMO, Morten Vedel, som i et interview med Deli News fortæller om virksomhedens strategi. Efter nogle heftige og ekspansive...