“Vi spreder streetfood til hele landet”

april 8, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Foto: PSE Musicon

PSE Musicon er som en festival, der flytter rundt – de leverer nemlig hele pakken med streetfood, musik og andet setup. Og kommunerne er vilde med det.

 

Af Ebbe Fischer

Siden Papirøen i København for godt ti år siden blev den første store danske streetfoodsucces, er det gået stærkt.

Mange andre har taget en bid af markedet – spredt over store dele af Danmark.

Og i dag ser næsten alle kommuner efter streetfood, der også kan være med til at løfte andre arrangementer.

 

Over 100.000 mennesker

Det fortæller Peter Wallbohm Olsen, som i 2021 var med til at stifte PSE Musicon.

En virksomhed, der specialiserer sig i events med bl.a. streetfood og musik, andre markeder etc.

Første gang vi etablerede streetfood, var på et julemarked i 2021 med strenge corona-restriktioner, og man kunne kun bespise folk med streetfood. Men det fungerede. Derfor turde vi gå all in på streetfood, og i 2023 havde vi over 100.000 mennesker igennem vores 20 streetfood-arrangementer,” fortæller Peter Wallbohm Olsen til Deli News.

“Det handler i høj grad om at arrangere på nogle tidspunkter, hvor man ikke er i konkurrence med de store festivaler,” tilføjer han.

 

Trækker streetfood til provinsen

PSE Musicon laver  i dag mange arrangementer  i samarbejde med kommunerne.

”F.eks. er Næstved og Kalundborg upcoming steder for os – her kan vi se, at der er stigende interesse. Vi bliver ofte ringet op af kommunerne, som ønsker streetfood-arrangementer,” forklarer Peter Wallbohm Olsen.

 

Er I et billede på, at streetfood – der for få år siden kun var på Papirøen i København – nu for alvor er ved at blive spredt over hele landet?

”Ja, det kan du godt sige. Vi er en motor i den udvikling. Når kommunerne kontakter os, anbefaler vi altid, at de laver det sammen med et lokalt arrangement. I Sorø laver de f.eks. en stor gadefest, og de aktiverer alle butikkerne, mens vi laver den store streetfoodfestival på torvet. Gadefesten bliver en succes, fordi vi kommer,” siger Peter Wallbohm Olsen og supplerer med et andet eksempel:

”I Slagelse har de en streetart festival, som de har forsøgt at skubbe i gang. Men først når der kommer streetfood, løfter det for alvor arrangementet.”

 

Kommer med en hel festival

PSE Musicon arbedjer med fire hovedområder – markeder, streetfood, oktoberfest og virksomhedsarrangementer.

Omsætningen er spredt omtrent ligeligt på de forskellige dele, men streetfood har  alligevel den største omsætning.

“En af vores styrker er, at vi har fokus på at få kalenderåret til at spille godt sammen, og det er vigtigt, at de ting, vi laver, har indbyrdes synergier. Vi leverer den fulde pakke, herunder musik, udsmykning, bordbænkesæt mm. Så skal kommunerne ikke selv stable alt det på benene, og du kan sige, at vi er en lille festival, der flytter sig rundt i samspil med, at vi er gode til at få det markedsført på sociale medier,” siger Peter Wallbohm Olsen.

“Det handler om at ramme en positiv spiral. Kommer der mange mennesker, gider de gode foodtrucks også komme,” fastslår han.

 

 

Related Articles

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

Deli News har mødt CEO i Street Food District - Jesper Julian Møller - til en snak om streetfoodmarkedet med afsæt i Danmarks største af slagsen. Vælg et råt sted, hiv de seje folk ud og udvælg dine trucks med omhu. Så kommer der mange mennesker, lyder beskeden....

Sponseret: Inspiration til sommerens bagværk

Sponseret: Inspiration til sommerens bagværk

Inspiration til sommerens bagværk til bagerierne og de professionelle køkkener Bliv klar til sommerens kommende sæson med Valsemøllens nye sommerkampagne til professionelle. Vores udviklingsbagere har haft travlt med at udvikle nye opskrifter og inspiration, med fokus...