“Det bliver en dyr løsning at skære i erhvervsstøtten til turismen”

februar 16, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Nyhavns verdensberømte skyline. Foto: Pixabay

Inden længe fremlægger et ekspertudvalg sine anbefalinger til, hvordan regeringen kan nå sit mål om at beskære den statslige erhvervsstøtte med to mia. kr. om året. Branchen holder vejret.

Af redaktionen

Efter fremlæggelsen skal politikerne forhandle en aftale på plads med afsæt i anbefalingerne fra det såkaldte Frigast-udvalg, skriver HORESTA.dk

 

Afgørende for turismen

Statslige midler er afgørende for, at dansk turisme kan blive ved med at forny og udvikle sig, og de har enorm betydning for markedsføringen.

Sådan lyder det fra Pia E. Voss, adm. direktør i HORESTA.

”I en tid hvor turismen globalt vokser med eksplosiv fart, risikerer vi at koble os selv af væksttoget, hvis regeringen vælger at skære i støtten til turisterhvervet,” siger hun.

Pia E. Voss påpeger, at turisterhvervet består af tusindvis af små og mellemstore virksomheder, som hver især ikke har muskler til at bidrage til generel markedsføring af Danmark og udvikling af turismeproduktet.

 

Danmarks fjerdestørste eksporterhverv

Her er der, ifølge HORESTA, behov for, at staten går ind og samler kræfterne, hvilket til gengæld bidrager til at styrke andre dele af erhvervslivet.

”Udover at vi som Danmarks fjerdestørste eksporterhverv henter milliarder af kroner hjem, så bidrager turismen gennem vores markedsføring til at brande Danmark som nation. Det har positiv indvirkning på al form for samkvem mellem Danmark og udlandet. Uanset om det gælder øvrig eksport, forskersamarbejde, kulturelt samarbejde osv. Samtidig bidrager vi i stort omfang til at skabe indtjening i andre erhverv som for eksempel detailhandel og transport”, siger Pia E. Voss.

Dirketøren gør opmærksom på, at dansk turisme i globalt perspektiv har nogle af de ringeste konkurrencevilkår, når det gælder skatter og afgifter.

Og en beskæring af midler på alt fra markedsføring til forretningsudvikling og produkttilpasning vil forringe Danmarks position yderligere i den internationale konkurrence, lyder argumentet.

 

Kilde: HORESTA

 

Related Articles

Nick Hækkerup: Eksplosion i alkoholfri øl skyldes to ting

Nick Hækkerup: Eksplosion i alkoholfri øl skyldes to ting

Bryggeriforeningens direktør melder, at flere og flere af medlemmerne satser på alkoholfri øl.   Af Ebbe Fischer ”I første halvår af 2023 solgte vores medlemmer 4.035.000 liter alkoholfri øl. Det er 16,9 procent mere end i første halvår af 2022.” Sådan lyder det...

Ny undersøgelse: Stor medarbejdertilfredshed i branchen

Ny undersøgelse: Stor medarbejdertilfredshed i branchen

Ifølge en medarbejderundersøgelse fra Horesta - ’Better Hospitality Workplace' - er medarbejderne i hotel-, restaurations- og turistbranchen i høj grad glade for deres arbejde. De nye tal viser faktisk, at medarbejdertilfredsheden er langt højere end på det generelle...