Arla Unika går sammen med topkokke om at udvikle ny ost

januar 4, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: Arla Unika

Af redaktionen

Arla Unika udvikler en række madvarer, og man er nu gået sammen med topkokkene Christopher Sørensen fra Studio, Christian Nurup fra Scheelsminde, Maximillian August Müller fra The Pescetarian og Joachim Jæger fra À Terre.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

 

En ny hvidskimmelost

Ambitionen er at skabe ’den nye store ost’ under en kreativ proces, ’hvor kringlede madhjerner finder frem til, hvordan den næste ost skal være’, lyder det i pressemeddelelsen.

Mere konkret vil Arla Unika skabe en helt ny hvidskimmelost. Og det foregår på Troldhede Mejeri mandag d. 15. januar 2024. Hver kok har deres yndlingsost med hjemmefra, og så skal der ellers smages, tænkes, tales tekstur og udseende og meget andet. Det glæder mejerichef Torben Pradsgaard.

”Vi glæder os til at byde velkommen til en innovationsworkshop på Troldhede Mejeri. Vi har tidligere oplevet, hvordan input fra topgastronomien i Danmark i samspil med vores viden og ekspertise indenfor mejeri kan skabe grobund for kreative tanker og måske føre til et nyt, spændende produkt,” siger han.

 

Mejerister er med

Med til workshoppen er også nogle af de mejerister, der står bag Arla Unika-klassikere som Den Hvide Dame, Krondild, Ask og Drunken Dog.

Formålet med dagen er, at der bliver skabt 1-2 oste. I første omgang skal der laves en slags koncept for en ost, der om 3-5 år er udviklet og klar til butikkerne. Der skal der også være tid til fejl – der går nemlig ofte noget galt, når man opfinder oste. Men det er helt efter planen, for også i den proces opstår sommetider ostemagi, lyder det i pressemeddelelsen.

 

Kilde: Arla Unika

Related Articles

Lækkede oplysninger om erhvervsstøtte giver uro i branchen

Lækkede oplysninger om erhvervsstøtte giver uro i branchen

Af redaktionen Varslede besparelser på to milliarder kroner på det danske erhvervsstøttesystem har længe været en kilde til uro for de organisationer, som beskæftiger sig med turisme og turismeudvikling i Danmark. Det skriver Turistmonitor, ifølge HORESTA.  ...

Samarbejde med Carlsberg giver Mikkeller chancen for at erobre verden

Samarbejde med Carlsberg giver Mikkeller chancen for at erobre verden

Af redaktionen Mikkeller og Carlsberg har indgået et 'distributionssamarbejde', hvilket har til formål at øge tilgængeligheden af Mikkellers øl via Carlsbergs kanaler. Det oplyser Mikkeller i en pressemeddelelse. I forbindelse med aftalen erhverver Carlsberg 20 pct....

Vækst: Grød er cool

Vækst: Grød er cool

Kæden GRØD vokser og har nu også åbnet i Norge. Deli News har talt med virksomhedens Chief Marketing Officer om et decideret grød-community. Og selvfølgelig den lækre spise - grød behøver nemlig ikke være hverken alt for sødt eller kedelig fattigmandskost. Eller bare...