”Med eller uden alkohol, sir?”

december 14, 2023

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Kronenbourg 1664 kan fås både med og uden alkohol. Foto: Carlsberg

En voldsom bølge er i gang – den alkoholfri trend, og ifølge Carlsberg har vi ikke set toppen af isbjerget endnu. I fremtiden bliver en øl med alkohol et aktivt tilvalg, når du bestiller øl på en bar. Sådan lyder det fra to specialister.

 

Af Ebbe Fischer

”Ambitionen for os er helt klart, at det skal være lige så normalt at bestille en øl uden som en øl med alkohol. Det er den vej, vi gerne vil have, det går. Derfor kommer vi også til at have stort fokus på alkoholfri øl i fremtiden ved netop at sidestille alkoholfri øl med øl med alkohol.”

Ordene kommer fra brandsansvarlig for Carlsbergs portefølje af alkoholfri øl, Nanna Leth.

Hun fortæller, at Carlsberg har sat et mål om, at 35 procent af den globale porteføljeandel er bryg med lavt eller intet alkohol. ”I Danmark støtter vi op om det globale mål ved at videreudvikle og lancere nye alkoholfri øl,” siger hun og uddyber:

”For at støtte op om det globale mål ønsker vi at øge tilgængeligheden på barer, og vi kommer til at køre flere kampagner i fremtiden. Ikke mindst til vores kunder i restaurationsbranchen, for det er afgørende, at det bliver mere tilgængeligt.”

 

Iværksætter rider på bølgen

Kim Christensen ejer bryggeriet Doing Zero, der er stiftet i 2021 og har haft stor fremgang siden. Doing Zero er et godt eksempel på den alkoholfri bølge, der endnu langt fra har ramt os med fuld styrke.

”Det er en kæmpe bevægelse, vi ser ind i. Der kommer et tidspunkt, hvor tjeneren som standard vil spørge, om din øl skal være med eller uden alkohol? Og så bliver det pludselig tabubelagt at vælge med alkohol,” siger Kim Christensen og tilføjer:

”Det her er langt større end vegetarismen. Folk er blevet bevidste om, at når man indtager alkohol er det et stof, der gør noget ved dig, og om 20 år ser vi på alkohol, som vi gør med tobak i dag. Når man tilvælger alkohol, tilvælger man også en summen i kroppen og en søvndyssende effekt. Så på et eller andet tidspunkt kommer det, at du skal vælge alkohol TIL, når du går ud. Fremfor at vælge det fra, som man skal gøre i dag. Desuden kan man nu få noget, der rent faktisk smager godt – det er en kæmpe gamechanger,” siger Kim Christensen.

 

Alkoholfri fredagsbar er et signal

Doing Zero har en mobil bar, som de tager med ud til virksomheder efter forudgående aftale.

”Det er typisk til fredagsbar, og vi serverer KUN alkoholfri øl. Iskold dejlig øl, og man kan drikke så mange, man vil. Det er jo et signal fra ledelsen om, at ’vi er ikke hellige, men vi mener ikke, det er vores opgave at mase alkohol ned i munden på jer, lige inden I skal hjem.’ Det er den retning, vi er på vej i,” siger Kim Christensen.

 

Men alkohol smører jo også samtalen lidt, ikke?

”De der fredagsbarer, hvor man skal save sig lidt over for at få tungen på gled, det bliver meget mindre. Man kan stille sig selv det spørgsmål, om man har brug for den tryghed? Jeg synes jo, at det er supermærkeligt, at virksomheder tilbyder alkohol til deres ansatte kort tid inden, de skal hjem i bil og hente unger osv. Så tilbyder virksomheden et stof, der gør, at man bliver beruset.

Her tror jeg, vi er på vej i en retning, hvor de hellere vil tilbyde noget godt uden alkohol, og her kommer et meget større marked.”

Related Articles

De tog kokain og blev knaldet – men chefen kunne intet gøre

De tog kokain og blev knaldet – men chefen kunne intet gøre

En urinprøve påviste en lidt for vild julefrokost, men det var i fritiden, lød dommen, og dermed kan en arbejdsgiver ikke gøre noget, så længe medarbejderne passer deres job. Med mindre man har en meget klart formuleret personalepolitik.   Af redaktionen Som...

Carlsberg satser benhårdt på alkoholfri øl – her er strategien

Carlsberg satser benhårdt på alkoholfri øl – her er strategien

Det går kun én vej, fortæller Nanna Leth - brandansvarlig for Carlsbergs portefølje af alkoholfri øl. I et interview med Deli News løfter hun sløret for bryggerigigantens strategi på et boomende marked.   Af Ebbe Fischer ”Vi kan se, at vi måned for måned sælger mere...