VIDEO: Doing Zero er Danmarks eneste rent alkoholfri bryggeri – salget boomer

december 13, 2023

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Kim Christensen er stifter af bryggeriet Doing Zero. Foto: Ebbe Fischer

Deli News har mødt iværksætteren bag Doing Zero for at høre om konceptet og visionerne. Og hvordan starter man lige et bryggeri, når man ejer en cykelforretning?

 

Af Ebbe Fischer

”Jeg startede fra helt blankt papir.”

Kim Christensen kigger udover lagerhallen, der er fyldt med bryggetanke og alskens tingeltangel, der hjælper en professionel ølproduktion på vej.

SCROLL NED FOR AT SE VIDEO

Vi er landet på det etablerede bryggeri Skands, for det er også her Kim Christensen og hans partner, Martin Lund Clifford, har lejet sig ind.

Nu driver de Danmarks eneste rene alkoholfri ølproduktion.

 

Fra cykelsælger til vinder af Sol over Gudhjem

Tilbage i 2018 tog idéen form, fordi Kim Christensen var irriteret over, at han ikke kunne få god øl uden alkohol, når han havde dyrket sport.

Nu har hans øl Hazy Lazy så vundet  ’Sol over Gudhjem’ i sommeren 2023 på Bornholm – en gourmetkokkekonkurrence med forskellige kategorier.

”Vi vandt produktprisen i kategorien drikkevarer. Det er 10-12 af de dygtigste kokke og smagere, der vurderer, og når de har sagt det smager godt – så skal vi ikke diskutere det længere. Så er det sådan, det er.”

Kim Christensen havde ellers en special-cykelbutik, og dyrkede rigtig meget sport, da han fik idéen til et bryggeri.

”Vi fandt ud af, at det alkoholfri segment var i stor vækst, og vi syntes, der manglede noget i markedet. Vi tænkte: Hvorfor er der ikke nogen, som laver en ren alkoholfri ølproduktion, der smager godt? Det må da være fremtiden.”

 

I startede helt fra bunden. Hvordan griber man det an?

”Inden jeg lavede min egen cykelbutik, arbejdede jeg i restaurationsbranchen, så jeg kender branchen og har en god evne til at tage én ting ad gangen. Jeg har også drukket meget øl og kan godt li’ øl. Jeg er ikke brygger, men jeg er en god smager, så i samarbejde med en brygger skulle jeg nu ramme den smag, jeg gerne vil have,” siger Kim Christensen.

 

Iværksætteren gik dernæst i gang med at kontakte forskellige bryggere, og efter lang tid – og en række forskellige bryg – nåede han frem til den opskrift, han ønskede.

”Vi samarbejdede om at komme frem til den endelige opskrift, og den opskrift, det er så min. Nu er bryggeren ikke med længere, for når man har opskriften, kan man med den i hånden få sin øl brygget på et bryggeri, hvor du lejer dig ind. Så trykker man simpelthen på start. Det er mindre romantisk, end folk tror. Det er en computer, der styrer det, så vi laver et fuldstændig ensartet produkt hver gang,” forklarer Kim Christensen.

 

Bedre bryggemetoder til alkoholfri øl

Ligesom alt andet har alkoholfri øl udviklet sig, og det smager bare langt bedre i dag, er de fleste enige om.

Dybest set er der to metoder til at lave alkoholfri øl. Man kan enten lave en 0,0 ved at varme den færdige øl op, så al alkoholen fordamper. Men dermed fordamper meget smag, saft og kraft også sammen med alkoholen.

Og så er der dét alternativ, Kim Christensen anbefaler: Man laver øllen helt efter bogen og stopper processen ved de 0,5 procent, som er tilladt for alkoholfri produkter, ifølge bl.a. EU.

”Det er altså ingenting. Der er jo også lidt alkohol i andre madvarer, og når man nu har 0,5 at arbejde med, synes jeg lige så godt man kan gå så tæt på de 0,5 som muligt,” siger Kim Christensen.

Han tilføjer:

”Hvis du laver en alkoholfri øl traditionelt med den rigtige gær og kommer masser af gode råvarer i, kan du lave noget, der smager rigtig godt. Men det er dyrt at producere, og det tror jeg er forskellen på os og mange andre. At vi går utrolig meget op i, at det skal være virkelig godt. For andre bryggerier er det bare et sideprodukt til deres kerneforretning.”

 

Salget boomer

Hvordan tænker I distribution? Vil I gerne springe grossistleddet over?

”Fra starten havde vi som mål, at vi gerne ville direkte ind på alle de gode frokostrestauranter, for netop der giver vores produkt rigtig god mening. Vi siger: I skal som de udvalgte have vores produkt. Vi er dog også begyndt at arbejde med grossister, men i første omgang vil vi helst levere direkte til restauranterne, for det er sådan, vi bygger mærket op. Vi vil gerne selv køre ud og aflevere det. Vi er også kun to mennesker, du ringer eller skriver til, når du laver en ordre.”

 

Hvordan er salget gået siden lanceringen i 2021?

”Det er gået sindssygt godt. Vi startede først for alvor i 2022, hvor vi havde en øl ude med en label, og indtil videre har vi fra 2022 til 2023 mindst firedoblet vores omsætning. Det alkoholfri øl-år fungerer lidt anderledes. I januar-februar-marts har folk fået alt for meget alkohol i løbet af julen, og så kører de non-alk, og det kan vi sagtens mærke. I april-maj-juni-juli drikker folk mere øl, og de vil gerne have noget uden alkohol, og når vi kommer hen i efteråret og nærmer os julen er folk ved at være opmærksomme på, at man får for meget alkohol i november-december. Og derfor skifter de ud med alkoholfri, så vi har faktisk ikke rigtig nogen nedgang. Vi forsøger i øvrigt ikke at være hellige – drik alkohol hvis I gerne vil det. Men hvis du er til julefrokost, så drik evt. alkoholfri øl til snapsen, så du ikke får det her dobbeltskud. Vi oplever, at folk er begyndt at kombinere mere.”

 

Hvad er jeres mål for vækst?

“Så meget som muligt … haha. Nej, vi har ikke et eksakt mål, men selvfølgelig har vi lavet en strategi for, hvor vi håber og tror vi kan være om nogle år. Nu har vi lige startet samarbejde med en distributør, og meningen er, at vi først skal ud i Norden og siden i Europa. Vi prøver at trække voksenkortet ved at tage snakke med distributører med fokus på udlandet, for vi ved, at det er i udlandet, slaget skal stå. Forretningen kommer aldrig til at blive helt stor nok i Danmark.”

Related Articles

”Med eller uden alkohol, sir?”

”Med eller uden alkohol, sir?”

En voldsom bølge er i gang – den alkoholfri trend, og ifølge Carlsberg har vi ikke set toppen af isbjerget endnu. I fremtiden bliver en øl med alkohol et aktivt tilvalg, når du bestiller øl på en bar. Sådan lyder det fra to specialister.   Af Ebbe Fischer...

Carlsberg satser benhårdt på alkoholfri øl – her er strategien

Carlsberg satser benhårdt på alkoholfri øl – her er strategien

Det går kun én vej, fortæller Nanna Leth - brandansvarlig for Carlsbergs portefølje af alkoholfri øl. I et interview med Deli News løfter hun sløret for bryggerigigantens strategi på et boomende marked.   Af Ebbe Fischer ”Vi kan se, at vi måned for måned sælger mere...

Nick Hækkerup: Eksplosion i alkoholfri øl skyldes to ting

Nick Hækkerup: Eksplosion i alkoholfri øl skyldes to ting

Bryggeriforeningens direktør melder, at flere og flere af medlemmerne satser på alkoholfri øl.   Af Ebbe Fischer ”I første halvår af 2023 solgte vores medlemmer 4.035.000 liter alkoholfri øl. Det er 16,9 procent mere end i første halvår af 2022.” Sådan lyder det...