Carlsberg satser benhårdt på alkoholfri øl – her er strategien

december 1, 2023

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Tuborg Classic 0,0 blev lanceret i april 2023 og er på rekordtid blevet en storsællert. Foto: Carlsberg

Det går kun én vej, fortæller Nanna Leth – brandansvarlig for Carlsbergs portefølje af alkoholfri øl. I et interview med Deli News løfter hun sløret for bryggerigigantens strategi på et boomende marked.

 

Af Ebbe Fischer

”Vi kan se, at vi måned for måned sælger mere alkoholfri øl end sidste år. Hvis du tager 2023 frem til og med oktober, har Carlsberg Danmark solgt 40 procent mere alkoholfri øl end i 2022 til sine bar- og restaurationskunder. Potentialet er imidlertid meget større,” siger Nanna Leth.

Nolo – dvs. ‘no’ eller ‘low’ alkohol – er nemlig et voldsomt stigende marked, som vi stadig kun har set en flig af, ifølge en række eksperter.

Og vi kommer til at se Carlsberg skubbe meget mere på udviklingen, iføge Nanna Leth.

”Markedet har slet ikke toppet endnu, og vi ønsker at øge tilgængeligheden på barer og restauranter,” fortæller hun.

 

Lancerer nye produkter

I 2023 har Carlsberg både lanceret en Tuborg Classic og den kendte 1664 Blanc i en 0,0 version. Og bryggeriets premium øl portefølje bliver også løbende udvidet med nye alkoholfrie varianter.

”Det er med til at højne oplevelsen,” siger Nanna Leth og uddyber:

”De internationale specialøl-brands er med til at give en ekstra dimension i vores arbejde med fokus på alkoholfri øl. Vi har både stærke internationale og nationale brands med alkoholfri øl, så der er noget for en stor del af forbrugerne.”

 

Carlsberg vil have mindst en tredjedel alkoholfri

Hvad er Carlsbergs mål på området?

”Globalt set har Carlsberg sat et mål om, at vi vil have, at 35 procent af vores globale porteføljeandel er bryg med lavt eller ingen alkoholindhold. Og i Danmark støtter vi op om det globale mål ved at videreudvikle og lancere nye alkoholfri øl,” svarer Nanna Leth og tilføjer:

”For at støtte op om det globale mål ønsker vi at øge tilgængeligheden, og vi kommer til at køre flere kampagner i fremtiden. Ikke mindst til vores kunder i restaurationsbranchen, for det er afgørende, at det bliver mere tilgængeligt.”

Desuden kommer Carlsberg til at investere mere i porteføljekampagner.

”Dvs. vi har fokus på at vise vores brede portefølje med både alkohol og alkoholfrie varianter for netop at vise det brede udvalg. Samt gøre opmærksom på, at der altid er et alternativ. Du kan altid skåle med uanset, hvad du har i glasset,” siger Nanna Leth.

 

Alkoholfri øl skal helt sidestilles

Med andre ord går udviklingen i retning af, at når du bestiller en øl i fremtiden, vil tjeneren spørge: ’Med eller uden alkohol, sir?’

Det er også, hvad Deli News hører fra andre brancheaktører – sådan er udviklingen, og Carlsberg ønsker altså at skubbe på.

”Ambitionen for os er helt klart, at det skal være lige så normalt at bestille en øl uden som en øl med alkohol. Det er den vej, vi gerne vil have, det går. Derfor kommer vi også til at have stort fokus på alkoholfri øl i fremtiden ved netop at sidestille alkoholfri øl med øl med alkohol. Vores fokus er på alt det, som alkoholfri øl kan. Vores fokus er herunder på kvaliteten, da det smagsmæssigt er et godt alternativ til eksempelvis mad ift. andre non-alkoholiske drikkevarer.”

 

Bedre smag og mere socialt acceptabelt

At salget af alkoholfri øl boomer skyldes nemlig i høj grad også, at alkoholfri øl i dag nærmer sig en almindelig øl i smagsoplevelse.

”Det er rigtigt positivt for hele kategorien. Overordnet er det blevet nemmere at brygge virkelig godt alkoholfri øl – takket være nye teknologier i bryggemetoden,” siger Nanna Leth og peger dernæst på det sociale aspekt.

”Det er blevet meget mere almindeligt og socialt acceptabelt at bestille en alkoholfri øl, selvom nogle stadig har barrierer omkring det, og vi er da slet ikke i mål endnu. Men i takt med, at alkoholfri øl er blevet bedre og tilgængeligheden større, møder kategorien også færre fordomme. Så opfattelsen af alkoholfri øl har ændret sig i positiv retning,” forklarer hun.

 

Hvorfor tror du det er blevet mere socialt acceptabelt?

”Bl.a. fordi der er kommet fokus på de mange gode alkoholfri alternativer. Derudover kan vi se, at flere har øget fokus på sundhed. Både i livsstil men også i ønsket om at minimere og variere sit alkoholforbrug. Det er der kommet en større accept ud af.

Det handler desuden om, hvor man er i sit liv. Vi ser, at mange typisk begynder at drikke alkoholfri øl omkring 30-års alderen, fordi man får nogle andre prioriteter. Man vil stadig gerne nyde en god øl, men uden at have ondt i hovedet dagen efter. Dvs. når folk bliver mere etablerede, stiger deres efterspørgsel på alkoholfri øl.”

 

Hvorfor er det nemmere at brygge alkoholfri øl i dag?

”Det er en nænsom proces at fjerne alkoholen og stadig have en smag med mundfylde, eftersmag etc., som en øl skal have. Teknologien udvikler sig imidlertid hele tiden, og det er ikke kun blevet nemmere for de store bryggerier – det er blevet nemmere for alle. Og det bliver kun nemmere i fremtiden.

Hos Carlsberg investerer vi i smagen af alkoholfri øl i vores Carlsberg research laboratory – hvor vi blandt andet arbejder med gærstrenge, der kan gøre kvaliteten endnu bedre. Det er et kæmpe fokus herfra konstant at forbedre og opgradere smagen,” siger Nanna Leth.

 

 

Related Articles

”Med eller uden alkohol, sir?”

”Med eller uden alkohol, sir?”

En voldsom bølge er i gang – den alkoholfri trend, og ifølge Carlsberg har vi ikke set toppen af isbjerget endnu. I fremtiden bliver en øl med alkohol et aktivt tilvalg, når du bestiller øl på en bar. Sådan lyder det fra to specialister.   Af Ebbe Fischer...

Nick Hækkerup: Eksplosion i alkoholfri øl skyldes to ting

Nick Hækkerup: Eksplosion i alkoholfri øl skyldes to ting

Bryggeriforeningens direktør melder, at flere og flere af medlemmerne satser på alkoholfri øl.   Af Ebbe Fischer ”I første halvår af 2023 solgte vores medlemmer 4.035.000 liter alkoholfri øl. Det er 16,9 procent mere end i første halvår af 2022.” Sådan lyder det...