Danmarksmesteren guider: Sådan kommer du i gang med din egen streetfoodforretning

september 28, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Sean Pakbaz i sin store foodtruck. Foto: Ebbe Fischer

Hvordan vælger jeg en foodtruck? Er det overhovedet nødvendigt med en vogn? Og hvad skal man ellers tænke på i opstartsfasen? Deli News har talt med vinderen af Danish Streetfood Awards, som giver gode råd på feltet – og kommer med en advarsel.

 

Af Ebbe Fischer

 

I slutningen af september 2023 er Sean Pakbaz til European Streetfood Awards for at repræsentere Danmark som dansk mester. Man afholdt ikke den danske del af konkurrencen i år pga. problemer med lokationen, så Sean Pakbaz (vinder 2022) er stadig forsvarende Danmarksmester

Og han ved en masse om at starte en foodtruck op.

 

Mange laver samme begynderfejl

Sean Pakbaz var tourmanager i Sony Music frem til 2019, da han gik på udkig efter noget nyt efter en årrække i musikbranchen.  Det nye projekt blev iransk mad, som hans vennekreds fra meget forskellig baggrund altid havde være vilde med.

Og det var utrolig nemt at starte, erfarede han, da man ikke behøver en foodtruck for at gå i gang.

Han lejede simpelthen en bod på Det Grønne Loppemarked på Nørrebro og kom med en rygsæk og et klapsammen-bord fra Harald Nyborg.

”Mange laver den fejl, at de bruger 200.000 kr. på en foodtruck fra starten. Så står de og sælger mad, som de ikke har testet af på gadeplan,” siger han og uddyber sin egen tilgang:

”Hvis man starter helt fra scatch, bør man starte i miniature model. Her fungerede loppemarkedet godt til at teste: Sælger det? Eller sælger det ikke – på gadeplan? Her kunne vi hurtigt se, at kunderne kunne li det, og det fungerede.”

 

Tid til en foodtruck – det svære valg

Siden startede Sean Pakbaz op en række andre steder i København. Og han kunne se, at der både kom nye kunder til samt en række gengangere.

”Vi mødte mange af de samme ansigter, som nu blev en slags faste kunder. Jeg fik over 1.000 følgere på Instagram, som fulgte med i, hvor jeg stod og solgte. På 7-8 måneder havde jeg tjent ca. 80.000 kr., og jeg kunne nu købe en foodtruck og sætte i stand.”

Sean Pakbaz købte en brugt vogn for 50.000 kr. + moms, og efter fire måneder købt han en større til 400.000 kr (den på billedet). I dag ligger han så i forhandling om at købe en tredje til omkring 100.000 kr. + moms.

”Jeg er gået igennem Den Blå Avis, hvor der har været et voksende marked. Under corona kom der lidt af en bølge, fordi restauranterne var lukkede, og mange fik hurtigt succes. Men en del har solgt igen, da restauranterne genåbnede.”

 

Derfor kom succesen

Sean Pakbaz mener, at streetfood dels skal være kvalitet, dels skal være anderledes for at blive en succes, der også holder på sigt.

”Det er ikke nok med en burger, det kan du finde alle andre steder. Jeg vil næsten sige, at før kvaliteten, skal det være anderledes. Det er dét, som foodtrucken er til for. Du kan prøve noget nyt og spændende nemt og relativt billigt. Du kan også gå alene, uden det er akavet, mens de færreste sidder alene på en restaurant. Og du kan spytte det ud igen og hurtigt komme videre, hvis du ikke kan li’ det,” forklarer han og tilføjer, at man også skal være god til at markedsføre det.

”Folk vil gerne prøve noget peruviansk eller somalisk, og hvis du har noget anderledes vil mange gerne følge dig på Instagram, det kan være en stor hjælp for din forretning.”

Related Articles

“Vi spreder streetfood til hele landet”

“Vi spreder streetfood til hele landet”

PSE Musicon er som en festival, der flytter rundt – de leverer nemlig hele pakken med streetfood, musik og andet setup. Og kommunerne er vilde med det.   Af Ebbe Fischer Siden Papirøen i København for godt ti år siden blev den første store danske...