september 13, 2023

Foto: Carlsberg Danmark
Danskerne er vilde med alkoholfri øl og vin, der vækster voldsomt. Det samme sker i mange andre vestlige lande, og Carlsberg vil nu satse endnu mere på segmentet.
Af redaktionen
”Tuborg Classic har lidt mere af det hele.”
Sådan blev Tuborg Classic – en klar konkurrent til den lyse pilsner – lanceret i 1993. Den har siden levet op til sit navn og udviklet sig til at blive en af danskernes absolutte klassikere.
Tuborg Classic er brygget på en mørkere malt end en almindelig pilsner og har derfor en lidt sødere og fyldigere smag.
I april kom Tuborg Classic 0,0 så i salg – 30 år efter den oprindelige lancering. Og siden lanceringen har den været den næstmest solgte alkoholfri øl i Danmark. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Carlsberg.
Større succes end ventet
Udviklingen glæder Nanna Leth, senior brand manager i Carlsberg Danmark.
”Vi er utroligt glade for, at danskerne har taget så godt imod vores nye alkoholfri øl henover sommeren. Vi lancerede Tuborg Classic 0,0 i anledning af Tuborg Classics 30 års jubilæum, og selvom vi godt vidste, at Classic er en populær øl, havde vi ikke forventet denne succes,” siger Nanna Leth ifølge pressemeddelelsen.
Hun tilføjer:
”Classic-kategorien er populær. Omtrent hver sjette solgte danske øl er en Tuborg Classic, så når vi introducerer en alkoholfri variant, er det noget, mange vil være nysgerrige på at smage. Når smagen minder om den velkendte Classic, er der flere forbrugere, der vælger den igen.”
Carlsberg vil udnytte klar tendens
Fra august 2022 til august 2023 er salget af alkoholfri øl steget med 16 procent i Danmark, ifølge Carlsberg.
Som en følge heraf er bryggeriets ambition at få flere alkoholfri ølmærker på hylderne.
”Vi kommer til at gøre endnu mere for at få vores alkoholfri varianter ud på butikshylderne og bardiskene. Tuborg Classic 0,0 har fået sin helt egen kampagne, og vi kommer generelt til at have endnu mere fokus på vores alkoholfri produkter i fremtiden,” siger Nanna Leth.
Ifølge Carlsberg Danmark er landets mest sælgende alkoholfri øl Carlsberg Nordic.
Related Articles
Ny smileyordning aktiveret – sådan ser den ud
Af redaktionen Mandag d. 2. oktober 2023 blev en ny smileyordning udrullet med et helt nyt smileymærke. Meningen er, at smileyordningen skal blive mere simpel i udtrykket. Det skriver DR.dk. En QR-kode skal aflyse kontrolrapporten - på den måde kan man altid hente den...
Forbrugerne udskifter vegetarprodukter med kød i krisetider
Af redaktionen Når krisen kradser, går forbrugerne tilbage til kødet. Det tyder meget på, efter omsætningen af en række vegetarprodukter er faldet markant i takt med inflation og stigende omkostninger, og det gælder i flere lande. Det skriver Berlingske og henviser...
Tilbagegang for særlig luksusspise
Dansk kaviar - eller stenbiderrogn - er en klassiker på mange danske sommerborde. Men i år vil der nok være længere imellem. Danske fiskere fanger nemlig langt færre stenbidere. Fiskeriminister Jacob Jensen (V) er nu gået i dialog med forskere og fiskeribranchen om,...