De var nervøse for at falde igennem – men nyt fast food-koncept gav stor succes på festivaler

september 1, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

’The Buddha Bowl Project’ blev sidste år nomineret til Ernst & Youngs ’Entrepreneur of the Year’ (i start up/scale up-kategorien). Her stifter Lars Berggreen ved nomineringen. Foto: The Buddha Bowl Project

Af Ebbe Fischer

En omsætning på 270.000 kr. på Jelling Festival 2023 og på hele 467.000 kr. på Heartland. Begge dele over kun tre dage og ud af en foodtruck.

Det er de stærke tal, som The Buddha Bowl Project kan fremvise.

Og det selvom stifter Lars Berggreen slet ikke var sikker på, om festivalgæsterne var til sund mad i form af lækre salater og anden sund fast food.

Det er nemlig dét, konceptet handler om. Læs mere her.

The Buddha Bowl Project har pt. tre afdelinger – foodtrucken, en restaurant i Vejle (den første) og en ny afdeling i Billund Lufthavn.

Frygtede at falde igennem på festivaler

Forretningen er på vej frem siden starten midt i coronatiden i 2021, men hvad ville festivalgæster dog sige til kernesund grøn mad?

“Vi var vi lidt nervøse, da vi med vores lidt mere raffinerede produkt risikerede at falde igennem på en festival,” siger Lars Berggreen.

Imidlertid viste det sig, at det voksne publikum slet ikke er så meget til pizza og franske hotdogs, som de måske har været.

”Især Heartland er et meget voksent publikum, og de sætter pris på kvalitet og sundhed. Vi lavede en teltløsning og alt var friskbagt, snittet og hakket. Vores folk stod i døgndrift, og på toppen var vi ni på arbejde i teltet, inklusiv, kasse, produktion og front,” fortæller Lars Berggreen.

Han tilføjer:

“Vi havde heldigvis  A-holdet med, for jeg vidste godt, at det kunne komme til at gå stærkt. Jeg lå og kørte og hentede varer i døgndrift. Det var vanvittig fedt, og vi fik bekræftet, at vores produkt kan begå sig på festivaler.”

 

Viser berettigelse på markedet

The Buddha Bowl Project er som idé kommet til verden efter en række inspirationsture til udlandet.

Og via en drøm om at skabe en franchise-kæde fra bunden. Læs hele historien her

Nu har man taget et definerende skridt, ifølge stifter, ejer og idémager Lars Berggreen.

”Det vigtigste er, at vi nu kan vise, at vi har vores berettigelse. ’Vi har vores  proof of concept. Det kan man se på omsætningen, der i 2022 lå på godt 5 mio. kr. (for alle tre butikker) , mens den i 2023 kommer op på 17-18 mio. kr.,” siger han.

 

 

Related Articles

Over 3.000 tusinde flere ansatte i branchen på et år

Over 3.000 tusinde flere ansatte i branchen på et år

Af redaktionen Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik var 130.300 i job i hotel- og restauranterhvervet ultimo november 2023 - det er 3.300 flere end samme måned året før. Det skriver HORESTA   Vækst i hele 2023 Udviklingen i beskæftigelsen hænger naturligt sammen...

Dansk juicebar vil oprette 500 butikker i Mellemøsten

Dansk juicebar vil oprette 500 butikker i Mellemøsten

Af redaktionen Kasper Basse åbnede den første Joe & The Juice i København i 2002. Siden er juice og kaffebar-konceptet bare eksploderet, og nu er den amerikanske kapitalfond General Atlantic storaktionær i Joe & The Juice. Den svenske kapitalfond Valedo har...