Sådan starter man et franchisekoncept – The Buddha Bowl Project

august 31, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Sådan ser The Buddha Bowl Projects sted i Billund Lufthavn ud. Foto: The Buddha Bowl Project

Lars Berggreen har en lang historik som iværksætter i restaurationsbranchen. I dag er han 49 år og er gået all in på at skabe sit eget franchisekoncept, der senest har åbnet en afdeling i Billund Lufthavn.

Af Ebbe Fischer

”Jeg har altid været fascineret af franchisekoncepter, og en morgen vågnede jeg og tænkte: Hvorfor laver jeg ikke selv et projekt? Via min erfaring og et stort netværk i branchen kunne jeg måske skabe noget, som folk ville være interesseret i at investere i.”

Sådan siger Lars Berggreen, som i dag bruger al sin tid på ’The Buddha Bowl Project’. Et projekt, der sidste år blev nomineret til Ernst & Youngs ’Entrepreneur of the Year’ (i start up/scale up-kategorien).

’The Buddha Bowl Project’ har pt. tre afdelinger og er på vej frem siden starten midt i coronatiden i 2021.

Den konkrete idé til projektet, der kort fortalt er lækre salater og anden sund fast food, kom til verden efter en række inspirationsture til udlandet. Konceptet vender vi tilbage til.

 

Åbnede egen bar

Først skal vi kort runde Lars Berggreens historie. Hæng på.

Som stor teenager havde han job som bartender på Tarzan Pub i Vejle. Men da Crazy Daisy overtog Tarzan Pub mod bartendernes vilje, endte de med at starte deres egen bar lige ved siden af.

”Vi var syv unge venner, der åbnede ’Seven Oaks Pub’, og som 22 årig var jeg pludselig medejer af en bar,” siger han.

Det var i marts 1997, og det startede et eventyr, der det næste kvarte århundrede førte til ejerskab af 18 forskellige barer, restauranter og caféer. I dag ejer han Lido Café på Søndertorvet i Vejle, der med Lars Berggreens ord ’passer lidt sig selv’, mens han selv bruger sin tid på The Buddha Bowl Project.

Sundt koncept i tråd med tidsånden

På en inspirationstur i udlandet sad Lars Berggreen en dag på en Poke Bowl Bar og fik idéen at lave en vegetarisk pendant.

Dermed var projektets fundament lagt, og i dag definerer Lars Berggreen en Buddha Bowl som:

“Et vegetarisk måltid, serveret i en skål, som består af en variation af forskellige grøntsager, korn og kerner – serveret kold.”

Menukort rummer imidlertid også bl.a. pita, og empanadas, der udover at komme i vegetariske og veganske udgaver, også kommer med laks, kylling og oksekød. Derudover består konceptet af juice, smoothies og økologisk gourmetkaffe.

”Vi sælger også bæredygtigt tøj, bøger og accessoires etc.i vores shop-in-shop, og vi har foredrag med interessante mennesker omkring fysisk og mental sundhed. Så vi er ikke ’bare’ en salatbar,” siger han.

 

The Buddha Bible – få styr på konceptet

Fra dag 1 vidste Lars Berggreen, at han måtte strømline sit projekt meget nøje, hvis drømmen om at danne egen franchise-kæde skulle opfyldes.

”Derfor har jeg fra begyndesen arbejdet på et dokument, som vi kalder the The Buddha Bible – 80 siders tekst, billeder og illustrationer, der beskriver konceptet. Det skal være holdbart på den lange bane,” siger han.

At mad fra The Buddha Bowl Project altid skal være sundt, er en hjørnesten, og over halvdelen af ingredienserne er økologiske – virksomheden har sølvmærket ved det Økologiske Spisehus, dvs. 60-90 procent af alle råvarer er økologi. Og man har en Green Restaurant-certificering.

”Alle har travlt i dag, og hvad er det så, mange gør? De køber en hurtig fransk hotdog. Her vil vi gøre alternativet lettere tilgængeligt,” siger Lars Berggreen.

 

Læs også – B2B fylder langt mere end ventet for nyt franchisekoncept

 

Franchise er anderledes

Når man på den måde åbner et sted med konceptbrillerne på og ønsker at se mange franchisebaserede butikker i fremtiden, er det en meget anderledes proces, fortæller iværksætteren.

”Jeg har jo åbnet en enkelt butik 18 gange, men det her er et franchisekonceot, det er noget, jeg har skullet arbejde rigtig meget med. Der er en verden til forskel,” siger han og uddyber:

”Det skal være meget stringent. Som eksempel kan nævnes, at man på McDonnalds  er opmærksomme på detaljer helt ned til åbne/lukketiden af døren, og hvis det tager over 11 sekunder at lukke, så skal de ringe til installatøren, for det koster i varme, langsommere gennemstrømning af mennesker osv. Det har de simpelthen en detaljeret plan for. Vi taler optimering, optimering, optimering + opbygning af en organisation. Hvor meget omsætning skal der til for, at vi får en interessant franchise ud af det? Dvs. man skal tænke i to budgetter. Et til butiksbudgettet, og et andet er så budgettet til at bygge organisation op,” forklarer Lar Berggreen.

 

Tre butikker på fuld tryk

På trods af at være åbnet midt under coronaperioden i 2021 – fulgt af en krig i Ukraine med store elregninger mv. – er det foreløbig gået godt for The Buddha Bowl Project.

I dag findes tre enheder – to fysiske i Vejle og Billund Lufthavn + en stor food truck, der bl.a. bruges på festivaler. I år giver den første butik i Vejle sorte tal, og det er Lars Berggreen meget tilfreds med.

”Vi er 2 ½ år inde i vores rejse, og vi har fået vendt ‘butikken restauranten’ i Vejle efter corona og krig. Nu har vi åbnet en butik restaurant i Billund Lufthavn, og vi er den første eksterne F&B forretning i lufthavnens historie, mens lufthavnen selv driver alt det andet derude,” siger han.

 

Sådan bliver man en del af Buddha-modellen

Om tre år har The Buddha Bowl Projekt mindst ti enheder, hvis det går som Lars Berggreen ønsker.

”Og vi er også gået ud på franchise / joint venture – basis,” siger han med henvisning til, at han sammen med den investor han fik ind i 2022, selv ejer alle tre nuværende enheder.

Lars Berggreen løfter desuden lidt af sløret for, hvordan det kommer til at foregå, når andre vil ind som ejer af en ny franchisebutik:

“Der er flere mulighederne for at blive franchise- eller joint venturepartner i The Buddha Bowl Project. Det kunne være den klassiske, hvor man selv bekoster at bygge restauranten og herefter betaler et royaltyfee, der typisk ligger på 7-8 procent af omsætningen. Men hvis vi finder den helt rigtige ildsjæl i en by, hvor vedkommende har svært ved at rejse finansieringen, kan vi arbejde ud fra en såkaldt A/B model, hvor man starter med B-anparter, der så via overskudsdeling bliver vekslet om til A-anparter. Ved denne model tager vi som franchisegiver investeringen til en start, men vi er ellers ligeværdige partnere fra dag 1. Således er det ikke økonomien, der bremser et potentielt godt samarbejde.”

 

BONUSINFO: Når The Buddha Bowl Projekt ekspanderer nye steder, har de fem faste krav til ejendomsmægleren.

Kan et nyt lejemål ikke opfylde følgende, skal mægleren lade være med at ringe.

Stedet skal være:

  1. Nemt at komme til og have god synlighed.
  2. Parkeringsforholdene skal være gode.
  3. Der skal være et stort flow af mennesker på gåben.
  4. Det skal ligge godt ift. enten erhverv eller en større uddannelsesinstitution.
  5. Selve lejemålet skal have omtrent 50 m2 ekstra til B2B, siden godt halvdelen af omsætningen kommer herfra.

Iværksætter Lars Berggreen nedenfor. Foto: The Buddha Bowl Project

Related Articles

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

Deli News har mødt CEO i Street Food District - Jesper Julian Møller - til en snak om streetfoodmarkedet med afsæt i Danmarks største af slagsen. Vælg et råt sted, hiv de seje folk ud og udvælg dine trucks med omhu. Så kommer der mange mennesker, lyder beskeden....

Pioner på det særlige lokale madmarked

Pioner på det særlige lokale madmarked

PROFIL: Jesper Zeihlund har en lang historik som specialist med fokus på lokale fødevarer, og han driver i dag Local Food Mind og arbejder med erhvervsudvikling og uddannelse med fokus på det lokale niveau. Vi har talt med ham om et lovende område.   Af Ebbe...