Nibe Festival vil have flere modne gæster til dyre pladser og nye avancerede tilbud

juni 20, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: Nibe Festival / Vibeke Pedersen

De har udsolgt med 19.000 gæster i 2024. Alligevel vil de gerne justere lidt på strategien i Nibe. Det fortæller festivallederen til Deli News.

 

Af Ebbe Fischer

Nibe Festival afvikles i en smuk skov syd for Aalborg, og programmet er bredt med både internationale og nationale navne. Her er masser af gymnasieelever, men også mange i de lidt ældre grupper.

Det fortæller festivalleder Peter Møller Madsen.

“Vi er en meget udadvendt festival, som gerne vil lave fest, og vi har mange unge mennesker. Ca. en tredjedel under 30, ca. en tredjedel mellem 30-45 – og ca. en tredjedel over 45 år,” siger han.

 

En gruppe med store krav

Fremadrettet vil Nibe Festival aldersmæssigt fokusere ekstra på den midterste aldersgruppe, ifølge Peter Møller Madsen.

“Men dermed ikke sagt, at hverken dem over eller under er uinteressante. Vi er en bred festival.”

Hvad vil I gøre for at fokusere på den midterste målgruppe? 

“Først og fremmest er det en proces, og på den måde er vi sikre på, at vi kommer til at udvikle os – også markedsføringsmæssigt. Det sker dog ikke på én gang. Heldigvis er festivalgæsterne i den midterste aldersgruppe også bred, men de er også kritiske og vil have kvalitet og masser af luksus. Det udfordrer os på alt fra musik til mad, drikke, almen service og selvfølgelig også overnatning.”

 

Efterspørgsel på dyr overnatning

Mens en 17-årig f.eks. kan sove på en sten, bare det er billigt, vil en 40-årig typisk have mere komfort.

“Vi vil i vores kommunikation fokusere en del på overnatning, hvor den midterste gruppe er selektiv. Det er en kritisk målgruppe, og vi kommer til at kigge rigtig meget på nye måder at overnatte på,” siger Peter Møller Madsen og uddyber:

“De gider ikke ligge i et eller andet kaosområde med masser af unge mennesker. Her ønsker vi at lave forskellige individuelle tilbud og mindre camps. Vi skal stadig have vores Camp Øst til det yngre segment, mens Camp Vest, der er mere luksus, også består. Men den er fyldt op. Efterspørgslen er overvældende, og den dækker ikke behovet.”

 

Reserverede pladser til campingvogne

Folk kan på Camp Vest mere konkret bringe telte og campingvogne ind til en reserveret plads.

“Det er den slags, vi gerne vil udbygge,” siger Peter Møller Madsen og pointerer:

“På sigt kommer vi til at fokusere mere på glamping og anderledes overnatning. Det skal ikke bare være nogle telte, der er sat op, det skal være mere end det. En stor del af konceptet er, at man får den her fede fornemmelse.”

 

I har udsolgt i år. Hvorfor egentlig gå ud og ændre noget?

“Hvis vi ikke har fokus på det, bliver vi ikke ved med at være udsolgt. Vi må ikke miste momentum, og man begynder at få øjnene op for os rundt omkring, det kan vi sagtens mærke.

Desuden har vi et øget musikbudget, fordi kunstnerne bliver dyrere og dyrere. Dvs. vi skal vokse på forskellig vis for at kunne tilbyde det samme. Vi har haft meget store ambitioner, og vi solgte samtlige partoutbilletter i starten af september. Altså tæt på et år før vi afvikler festivalen. Vi er grundlagt i 1985, og de sidste ti år har vi virkelig flyttet os.”

Læs mere på Deli:

Fem skarpe til festivalchefen i Nibe

Related Articles

”Lokal mad og tradition er med til at brande vores festival”

”Lokal mad og tradition er med til at brande vores festival”

Tønder Festival ligger langt fra Danmarks storbyer, så de må gøre sig gældende på anden vis end at tiltrække lokalbefolkningen. Et våben er lokale fødevarer.   Af Ebbe Fischer   Der er langt til Tønder fra Aalborg og Aarhus. Og endnu længere fra København....