Koncept: De er Danmarks sidste store familiefestival

juni 12, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: Dennis R. Beck / Vig Festival

Vig Festival har 17.000 gæster dagligt, herunder 3.000 børn under 12 år. Og så de 3.000 frivillige oveni. Vig er med andre ord en faktor på festivalscenen, og det skyldes ikke mindst et klart familiekoncept, hvor der også er plads til fest og fadøl. Sådan lyder det fra chefen i et interview med Deli News.

 

Af Ebbe Fischer

 

“Vi er Danmarks sidste større familiefestival, efter Langeland måtte dreje nøglen om.”

Ordene kommer fra Ole Rasmussen, festivalleder for Vig Festival.

Han fortæller Deli News om konceptet for den populære festival, og han understreger, at Vig trods alt ikke ‘kun’ er en familiefestival.

“Målgruppen er opdelt, og vi har også de yngre med, som vil feste,” siger Ole rasmussen og tilføjer:

“Det skal dog gøres med respekt for børnene, og et krav til artisterne er, at de kan spille for både børn og voksne. F.eks. har vi i år Rasmus Seebach og Nik & Jay, som er vores hovednavn. Musikken er dansk og familievenlig – og meget præget af pop.”

 

Men hvis I gerne vil begge dele, har I så ikke problemer med unge, der bliver for fulde, mens der løber børn rundt?

“Nej. Det fungerer fint sammen, for der er en fin forståelse for, at der er mange børn blandt gæsterne. Vi oplever også, at børnene sagtens kan komme helt frem og stå til koncerter. 

Vi gør meget ud af at skabe et trygt rum, og vi gør meget ud af vores store børneområde, ligesom børnene har deres egen scene. Parallelt med det er vi en ‘rigtig festival’ med store navne og øl i hanerne. Det kan måske godt være lidt svært at se logikken, siden det stikker lidt i hver sin retning. Men det fungerer.”

 

Hvordan kommunikerer I det tvetydige budskab?

“Vi gør rigtig meget ud af at markedsføre os som en familiefestival, selvom størstedelen faktisk kommer med deres venner i skørt tøj og campingvogne, som man kender det fra andre festivaler.

Men brandet er ‘familiefestival’ og det smitter af på vores gæster. Den største gruppe af gæster er mellem 50-60 år, og de siger, at det er SÅ hyggeligt, fordi børnene er med til at give det en anden og mere afslappet stemning.” 

 

Ad hvilke kanaler markedsfører I festivalen?

“Vi har en meget stor følgegruppe på mere end 33.000 mennesker på Facebook og instagram – og temmelig meget hjemmesidetrafik.

Vi går også ud i de lokale radiostationer og den lokale avis, som vi har et godt samarbejde med. De er gode til at skrive om vores forskellige tiltag,” siger Ole Rasmussen.

Vig Festival ligger fra d. 10.-13. juli i 2024.

Læs mere om Vig Festival på Deli:

“Vi har designet et særligt genbrugskrus til vores festival”

Related Articles

”Lokal mad og tradition er med til at brande vores festival”

”Lokal mad og tradition er med til at brande vores festival”

Tønder Festival ligger langt fra Danmarks storbyer, så de må gøre sig gældende på anden vis end at tiltrække lokalbefolkningen. Et våben er lokale fødevarer.   Af Ebbe Fischer   Der er langt til Tønder fra Aalborg og Aarhus. Og endnu længere fra København....