Tre skarpe til Nick Hækkerup

januar 15, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Nick Hækkerup er direktør i Bryggeriforeningen. Pressefoto

Deli News har bedt Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup, svare på de spørgsmål, der særligt optager de mindre bryggerier og startups.

 

Af Ebbe Fischer

 

Hvilke udfordringer oplever de lidt mindre bryggerier typisk, og hvordan kan I hjælpe med disse udfordringer?

”Det typiske udfordringer handler ofte om, at det kan være vanskeligt for mindre bryggerier at finde ud af, hvad de må og ikke må, når det gælder produktion, miljø og markedsføring. Her har vi kompetente fagmedarbejdere, der bistår medlemmerne med at finde vej gennem love og regler.

Aktuelt oplever de mindre danske bryggerier udfordringer med høje råvarepriser og en tendens til at forbrugerne søger mod discount-produkter. Det er naturligvis vanskeligt at afhjælpe. Men hvad angår økonomi, tilbyder vi vores medlemmer en rabatordning, som giver dem favorable priser på eksempelvis brændstof, malt og forsikringer.”

 

Hvilke type problemstillinger bruger I mest tid på at arbejde med?

”Ud over konkrete problemstillinger om produktion, miljø og markedsføring bruger vi meget energi på at skabe gode rammebetingelser for at drive et mindre bryggeri. F.eks. argumenterer vi over for politiske nøglepersoner for at bevare den såkaldte moderationsordning, som giver små bryggerier rabat på øl-afgiften.

Desuden arbejder vi intenst på at klæde vores mindre medlemmer på i forhold til ESG-forhold, og helt aktuelt har vi netop lanceret en kampagne om øl som den perfekte ledsager til mad på vores nye Instagram-profil @Oelogmad.”

 

Angående den alkoholfri bølge: Er det noget I ser som en trussel eller en mulighed / hvordan kan man som bryggeri med fordel arbejde med dette forretningsområde uden at ødelægge sin eksisterende forretning?

”Vi ser absolut danskernes voksende appetit på alkoholfri drikkevarer som en fordel for branchen. Salget af alkoholfri øl er næsten firedoblet siden 2014, og i 2023 købte danskerne mere end 10 procent flere alkoholfri øl end året før.

Øllets største konkurrent er vinen, og der er ingen tvivl om, at danskerne smagsmæssigt foretrækker alkoholfri øl frem for alkoholfri vin.”

Related Articles

”Vi har udnyttet de gode EU-tilskudsmuligheder, der er i provinsen”

”Vi har udnyttet de gode EU-tilskudsmuligheder, der er i provinsen”

Man kan hente store EU-midler, hvis man sørger for at søge rigtigt - med fokus på skabelse af arbejdspladser. Ejeren af Oremandsgaard har gjort det med succes, og han fortæller her om processen. Af Ebbe Fischer Oremandsgaard er en økologisk herregaard med fokus på...

Dagrofa investerer 1,3 mia. kr. i ny strategi med fokus på det lokale

Dagrofa investerer 1,3 mia. kr. i ny strategi med fokus på det lokale

Den danske dagligvarekoncern og grossist vil i sin foodserviceforretning vinde mindst 2.000 nye kunder blandt de professionelle køkkener. Af redaktionen/ef Dagrofa introducerer en ny treårig vækststrategi med navnet ’Gro’27 – vækst på vores måde’. Målet er at styrke...