Tre skarpe til Nick Hækkerup

januar 15, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Nick Hækkerup er direktør i Bryggeriforeningen. Pressefoto

Deli News har bedt Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup, svare på de spørgsmål, der særligt optager de mindre bryggerier og startups.

 

Af Ebbe Fischer

 

Hvilke udfordringer oplever de lidt mindre bryggerier typisk, og hvordan kan I hjælpe med disse udfordringer?

”Det typiske udfordringer handler ofte om, at det kan være vanskeligt for mindre bryggerier at finde ud af, hvad de må og ikke må, når det gælder produktion, miljø og markedsføring. Her har vi kompetente fagmedarbejdere, der bistår medlemmerne med at finde vej gennem love og regler.

Aktuelt oplever de mindre danske bryggerier udfordringer med høje råvarepriser og en tendens til at forbrugerne søger mod discount-produkter. Det er naturligvis vanskeligt at afhjælpe. Men hvad angår økonomi, tilbyder vi vores medlemmer en rabatordning, som giver dem favorable priser på eksempelvis brændstof, malt og forsikringer.”

 

Hvilke type problemstillinger bruger I mest tid på at arbejde med?

”Ud over konkrete problemstillinger om produktion, miljø og markedsføring bruger vi meget energi på at skabe gode rammebetingelser for at drive et mindre bryggeri. F.eks. argumenterer vi over for politiske nøglepersoner for at bevare den såkaldte moderationsordning, som giver små bryggerier rabat på øl-afgiften.

Desuden arbejder vi intenst på at klæde vores mindre medlemmer på i forhold til ESG-forhold, og helt aktuelt har vi netop lanceret en kampagne om øl som den perfekte ledsager til mad på vores nye Instagram-profil @Oelogmad.”

 

Angående den alkoholfri bølge: Er det noget I ser som en trussel eller en mulighed / hvordan kan man som bryggeri med fordel arbejde med dette forretningsområde uden at ødelægge sin eksisterende forretning?

”Vi ser absolut danskernes voksende appetit på alkoholfri drikkevarer som en fordel for branchen. Salget af alkoholfri øl er næsten firedoblet siden 2014, og i 2023 købte danskerne mere end 10 procent flere alkoholfri øl end året før.

Øllets største konkurrent er vinen, og der er ingen tvivl om, at danskerne smagsmæssigt foretrækker alkoholfri øl frem for alkoholfri vin.”

Related Articles

Lækkede oplysninger om erhvervsstøtte giver uro i branchen

Lækkede oplysninger om erhvervsstøtte giver uro i branchen

Af redaktionen Varslede besparelser på to milliarder kroner på det danske erhvervsstøttesystem har længe været en kilde til uro for de organisationer, som beskæftiger sig med turisme og turismeudvikling i Danmark. Det skriver Turistmonitor, ifølge HORESTA.  ...

Samarbejde med Carlsberg giver Mikkeller chancen for at erobre verden

Samarbejde med Carlsberg giver Mikkeller chancen for at erobre verden

Af redaktionen Mikkeller og Carlsberg har indgået et 'distributionssamarbejde', hvilket har til formål at øge tilgængeligheden af Mikkellers øl via Carlsbergs kanaler. Det oplyser Mikkeller i en pressemeddelelse. I forbindelse med aftalen erhverver Carlsberg 20 pct....

Vækst: Grød er cool

Vækst: Grød er cool

Kæden GRØD vokser og har nu også åbnet i Norge. Deli News har talt med virksomhedens Chief Marketing Officer om et decideret grød-community. Og selvfølgelig den lækre spise - grød behøver nemlig ikke være hverken alt for sødt eller kedelig fattigmandskost. Eller bare...