november 28, 2023
![Digitalt_kasseapparat_2 Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto](https://www.deli-news.dk/wp-content/uploads/2023/07/Digitalt_kasseapparat_2-scaled.jpg)
Alle danske arbejdspladser skal fra d. 1. juli næste år registrere arbejdstid pga. en EU-dom. Regeringen har fremsat et lovforslag, der forventes vedtaget.
Af Ebbe Fischer
Som følge af en EU-dom i den såkaldte Deutsche Bank-sag fra 2019 bliver medlemsstaterne nu pålagt at indføre regler for arbejdsgivernes registrering af arbejdstid. Hver dag.
Det skriver bl.a. EY – en af verdens førende organisationer inden for revision, skat, transaktioner og rådgivning.
Dansk lovforslag fremsat
Medlemsstaterne skal hver især indføre egen lovgivning, og det danske lovforslag på feltet har været i høring frem til d. 12. oktober.
D. 8. november 2023 fremsatte regeringen lovforslaget i Folketinget, og det skal nu behandles, før det kan vedtages endeligt. Loven forventes at træde i kraft d. 1. juli 2024.
Det fremsatte lovforslag indebærer markante ændringer i arbejdstidsloven.
Massive krav til arbejdsgiverne
Ifølge EY indebærer de kommende regler massive krav om dokumentation til arbejdsgiverne, herunder overholdelse af gældende hviletidsregler samt maksimal ugentlig arbejdstid.
Julie Gerdes er Head of Employment & Labor Law, EY Law hos EY i Danmark. Hun skriver, at man fra officielt hold har forsøgt at tage hensyn til den store opgave, det bliver for virksomhederne.
”Den forlængede ikrafttrædelsesdato forventes at være en hjælp til at sikre en succesfuld implementering af de nye krav, som indebærer store administrative og systemtekniske opgaver for langt de fleste virksomheder,” fortæller Julie Gerdes.
Gode råd ganske gratis
Herudover fremgår det af lovforslaget, at medarbejderen under hele ansættelsesforholdet skal have adgang til egne oplysninger i tidsregistreringssystemet.
”Ligesom arbejdsgiveren skal sørge for at opbevare de registrerede oplysninger i fem år efter udløbet af den periode, der udgør grundlaget for beregningen af medarbejderens gennemsnitlige ugentlige arbejdstid. Præcis, hvordan der skal tidsregistreres, bestemmer de nye regler ikke. Der er således ifølge bemærkningerne til lovforslaget metodefrihed for arbejdsgiverne med henblik på opfyldelse af registreringskravet – dog skal systemet leve op til kravene om at være ‘objektivt, pålideligt og tilgængeligt’,” skriver Julie Gerdes.
Læs fire gode råd til fremgangsmåde for tidsregistrering her
Related Articles
Ny brancheorganisation vil rydde op i ’lokale fødevarer’
Mange af de ’danske’ varer, vi som forbrugere kan købe, er ikke danske. De bliver forarbejdet i udlandet, eller råvarer fragtes til Danmark og pakkes her i landet. Sådan lyder det fra manden bag ny organisation. Af redaktionen ”Der kommer et dansk flag på...
Brøndby Kommunes køkkener laver mad til både guld og sølv
De fleste af Brøndby Kommunes offentlige køkkener har opnået sølv inden for Det Økologiske Spisemærke, og nu vil man højere op. Børnehuset Lindelund har allerede fået guld. Af redaktionen ALLE Brøndby Kommunes køkkener og kantiner skal have opnået mindst sølv i...
Sådan får din kantine en bæredygtig profil uden at støde de kødglade medarbejdere væk
Mange kantiner melder om udfordringer, når de skal gribe ESG-dagsordenen an, mens kundernes appetit på grønne løsninger bare vokser. Deli News har talt med en specialist på området, som giver en enkel opskrift. Af Ebbe Fischer Den første store udfordring, når...