Sådan håndterer Jagger opskalering og rekruttering

november 3, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Oliver Kaae-Mogensen er Head of Operations i en alder af 23 år. Foto: Jagger

Det er gået stærkt, siden den første Jagger-restaurant åbnede i 2016.

 

Af Ebbe Fischer

D. 10. november 2023 åbner man den 17. restaurant, mens mange flere er på vej.

Ikke mindst i udlandet, hvis alt går efter planen.

International vækst er en del af virksomhedens strategi, fortæller Head of operations Oliver Kaae-Mogensen. Han er 23 år gammel og kommer fra Jaggers Amager-restaurant – og er på den måde et godt billede på den unge virksomheds vækst med fokus på intern rekruttering.

 

I er vokset hurtigt. Hvordan arbejder I med opskalering?

“Det er vigtigt for os at udvide, og vi har for nylig åbnet en afdeling i Oslo som det første sted uden for Danmark. Desuden har vi ambitioner om at komme ud i flere lande,” siger han til Deli News og uddyber:

”Vi har lavet en række organisatoriske ændringer og sørger f.eks. for at få flere mennesker til teamet, inden vi åbner et nyt sted. Vi fokuserer også meget på lokationer, og vi forsøger ofte at åbne ved siden af Otto Pizza, der jo har samme ejer. På den måde er vi bedre tilgængelige for flere mennesker, og det hjælper helt klart ift. opskalering, da vi har formået at skabe to forskellige koncepter, der supplerer hinanden godt. Desuden er vi aldrig glade for status quo. Vi forsøger altid at udvikle og komme videre i processen i stedet for at sætte os tilbage i stolen. Hvad kan vi gøre bedre? Hvilke punkter kan vi forbedre os på?”

 

De ansatte skaber vennegrupper på Jagger

Det skal være en fest at gå på arbejde. Lidt skarpt skåret er det Jaggers svar på den svære rekrutteringssituation i restaurantbranchen.

Oliver Kaae-Mogensen forklarer:

”Vi skal jo holde på de gode medarbejdere, og så er det hensigtsmæssigt at gøre det så sjovt som muligt at være på arbejde. Vi gør derfor bl.a. meget ud af vores fredagsbar og vores halvårlige fester. Vi ser, at de unge søger meget hen mod steder, hvor de kan være sociale. Ligesom mange søger på gymnasiet for at søge vennegrupper, ser vi også, at mange ønsker fællesskaber igennem deres arbejde.”

Selvom en del af personale-arrangementerne involverer alkohol, gør Jagger meget ud af, at det ikke behøver være en del af festen.

”Der er ingen kriterier for, om man ønsker at drikke alkohol eller ej. Vi gør meget ud af at gøre plads til alle, og vi har mange medarbejdere, der ikke drikker alkohol. Det handler heller ikke om, hvordan man skal se ud, eller andre ting i den retning,” fastslår Oliver Kaae-Mogensen.

 

Har ikke rekrutteringsproblemer

Måske er det en kombination af ovenstående, der gør, at Jagger ikke har problemer med at tiltrække medarbejdere.

”Det har vi ikke supersvært ved, og jeg tror, det handler om, at vi gør en dyd ud af at gøre det sjovt at gå på arbejde – samt at vi uddelegerer arbejdsopgaver, og gør meget for de folk, vi har. Men for meget af vores deltidspersonale handler det også om sommerfester, fredagsbar, gokart, bowling osv. Ansvaret for, at den del kører, deler vi ud til vores regionale managere.”

Helt lavpraktisk sætter man altid reklamer på ruderne de nye steder, hvis man mangler medarbejdere.

”Da vi åbnede i Søborg for to uger siden, havde vi allerede første dag fire unge mennesker, som kom ind og spurgte om arbejde. Det var dejligt at opleve,” siger Oliver Kaae-Mogensen.

 

 

Related Articles

Gult kort til restaurantens gæster?

Gult kort til restaurantens gæster?

Ubehøvlede gæster, der går efter medarbejdernes seksualitet, køn, etnicitet eller udseende, har siden årsskiftet kunnet få et gult kort for dårlig opførsel hos Madklubben.   Af redaktionen Og det gule kort kan veksles til et farvel og tak, hvis ikke det hjælper,...