Kritik: Statens kantiner er nu kun for en lille klub af gigantudbydere, og det går udover konkurrencen

marts 26, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Vil man være statslig kantine i Danmark, så skal man også kunne holde hele bygningen ren - og meget mere. Arkivfoto

Fra 1. maj 2024 og syv år frem skal ISS levere en bred vifte af serviceydelser – herunder kantine – til 60 statslige institutioner og 14.000 ansatte. Ifølge Finansministeriet sparer aftalen statskassen for millioner, men det går udover både diversitet og konkurrence, fordi kun de helt store i dag magter at byde ind på statens opgaver. Sådan lyder kritikken nu.

 

Af Ebbe Fischer

Aftalen med ISS, som er en del af Statens Facility Management under Bygningsstyrelsen, blev offentliggjort i november 2023.

Den dækker kantine, renhold, intern service, indvendigt vedligehold, affaldshåndtering, sikkerhed og udendørsarealer. Alt det skal ISS levere til staten, mens de mindre aktører er fejet af banen som konsekvens af statens nye strategi på feltet.

 

Exceløvelse kan give bagslag

Helle Andersen er direktør i Europa Kantiner, og hun er kritisk over for den udvikling.

”For tre år siden havde vi 17 kantiner, nu har vi seks. Nedgangen skyldes, at vi ikke kan håndtere hele paletten af facility management,” siger hun og uddyber:

”Vi er en alt for lille spiller til de enorme facility management-kontrakter, der nu bliver indgået. Vi har derfor mistet en del statslige kantiner, for de kantiner skal kunne lave facility management, og det er i virkeligheden kun COOR og ISS, som kan det i Danmark. I 30 år har vi befundet os godt i en niche på især Slotsholmen, men nu har vi sadlet om og arbejder på at komme mere ind på det private marked. På det område vokser vi.”

Dirketøren peger på flere faktorer, der i hendes optik gør det problematisk, at den store facility management-pakke er et must for staten.

”Jeg synes, det er utrolig ærgerligt, fordi meget af passionen og det nicheprægede går af det til fordel for stordrift. Formlen er, at man skal kunne lidt af det hele, og en udbyder som os er pludselig helt ude af det marked. På den måde går det også udover konkurrencen,” siger Helle Andersen.

 

Tilfreds styrelse

I forbindelse med indgåelsen af kontrakten med ISS udtalte Mette Balling Lisby, vicedirektør i Bygningsstyrelsen, i en pressemeddelelse:

”ISS er en stærk og meget erfaren spiller på markedet, som vi i dag har et godt samarbejde med på Bølge 1 af Statens Facility Management. ISS vinder, fordi pris og kvalitet igennem hele deres tilbud går hånd i hånd. Samtidig ser vi en række ambitiøse og realistiske mål inden for den grønne omstilling.”

Mens Hans Henrick Berendtsen, interim CEO i den danske del af ISS, udtalte:

”Det er en stor og vigtig dag for ISS. Sammen med Bygningsstyrelsen har vi skabt en attraktiv løsning, der byder på ambitiøse digitale og bæredygtige tiltag, som understøtter Bygningsstyrelsens arbejde med at professionalisere og sikre høj kvalitet i serviceleverancerne. Vi glæder os til at løfte brugeroplevelsen til næste niveau for de mere end 14.000 statslige ansatte på Bølge 3. Det er også en stor glæde at udvide partnerskabet med Bygningsstyrelsen, da ISS siden 2019 har været med til at sikre et højt og effektivt serviceniveau til gavn for de 20.000 statslige ansatte på bølge 1.”

 

De mindre kan indgå partnerskaber

Tilbage hos Europa Kantiner må de sande, at de ikke kan være med i dét spil. I hvert tilfælde ikke alene.

Men de mindre aktører har dog den mulighed at tilpasse sig ønsket om stordrift ved at indgå partnerskaber.

”For os som mindre virksomhed er det en mulighed, vi arbejder meget med. F.eks. har vi et tæt samarbejde med GLAD Fonden. Vi har sammen budt på opgaver, hvor vi kan tilbyde en bredere pakke med både rengøring og kantinedrift. Ikke på de helt store statslige udbud, men på lidt mindre virksomheder for hvem kvalitet, bæredygtighed og ESG er vigtigt,” siger Helle Andersen.

 

Er der andre ting, man i din optik går glip af, når man fravælger de lidt mindre kantineudbydere?

”Jeg synes ikke, der er lige så meget plads til at gå ind og mærke efter, hvad det er for et specifikt sted, og hvordan kantinen kan tilpasse sin service til det sted og gøre det til en helhedsoplevelse – og ikke blot frokost fra 11.30-13.

Jeg mener, man går glip af noget personlighed, noget identitet og fleksibilitet. Vi kan hurtigt slå til, hvis der er en lille interessant leverandør med et spændende nicheprodukt, mens de store er lidt som supertankere. Det tager tid at vende dem. Hos mindre kantiner er der også en helt anden gennemsigtighed i kontrakter og økonomi. Og det ser vi da også virksomheder købe ind i,” siger Helle Andersen.

 

 

Related Articles

Kan digitale loyalitetsløsninger betale sig?

Kan digitale loyalitetsløsninger betale sig?

Af Isabel Dyhrberg Det kan langt bedre betale sig at beholde en eksisterende kunde fremfor at skaffe en ny. En eksisterende kunde køber for helt op til 67 procent mere end en ny kunde, hvilket er et godt argument for at belønne sine kunder via et såkaldt...