februar 21, 2024
NOAHS ambition om at forny food and beverage scenen med et moderne take på takeaway gennemsyrer forretningen. Der er brugt utallige timer på at smage, teste og afprøve retter – og ifølge CPO og partner Carl Simonsson går de store krav igen, når det kommer til produktionsapparatet. Han er særdeles godt tilfreds med den sparring, han har fået hos Brønnum, som har leveret det højteknologiske køkken
Sandwich, indisk, mexicansk, salater og pizza, er blot et par eksempler på udvalget hos NOAHS, hvor ideen er at tilbyde kunderne varierede madkoncepter under ét tag.
”På den måde behøver familien ikke længere ’slås’ om, hvad, man skal have at spise, for vi har sørget for, at man kan få det hele”, fortæller CPO og partner, Carl Simonsson, der sammen med det øvrige team står bag den skræddersyede kundeoplevelse, man som franchisetager køber ind i hos virksomheden. Med en aftale om samarbejde følger en komplet drejebog med udstyrspakke, brand- og it-pakke – og det har DSB også fået i den nyåbnede forretning i stationsbygningen i Roskilde, hvor de integrerede pickup-bokse i den lyse trævæg vidner om, at en ny måde at gøre tingene på har ramt Roskilde.
”NOAHS medarbejdere er ansat til at lave mad og ikke til at betjene kunder. Kunderne trykker selv deres bestilling ind, enten på mobilen eller en skærm i restauranten. Det betyder, at de allerede dér har truffet deres valg og taget stilling til alt, og det giver et langt bedre operationelt workflow”, fortæller Carl Simonsson, ifølge hvem alt er gennemarbejdet ned til mindste detalje, så effektiviteten er i top.
En ongoing proces
Ideen om at skabe et digitalt madmarked med mad fra størstedelen af verden tog helt fra scratch form i et testkøkken, hvor Carl Simonsson stod i spidsen for det gastronomiske team, der afprøvede opskrifter og koncepter, kokkererede og testede et hav af retter. Alle opskrifter er udviklet fra bunden, og leverandører og råvareproducenter er nøje udvalgt, så de matcher NOAHS kvalitetskrav – og arbejdet i testkøkkenet er en ongoing proces.
”Vi holder os løbende opdaterede med de nyeste tendenser på markedet og er engageret i en omfattende udvikling, der udspringer af vores vision om at revolutionere madmarkedet. Vores ønske er at give kunderne en fantastisk oplevelse hver gang, når de bestiller eller besøger os. Dette afspejler sig for eksempel, når vi introducerer nye koncepter. Hvor vi typisk starter med at teste et bredt udvalg af retter for at afgøre, hvad kunderne helst vil bestille, samt fungerer bedst i operationen, På den måde endte vi f.eks. med to supper i stedet for fem, da vi ønsker at servere et lille men godt og eftertragtet udvalg, som appellerer til kunderne. Vi beholdt derfor de to bedste på menuen, så der er plads til nye koncepter og i sidste ende et bredere udvalg af forskellige retter”, fortæller Carl Simonsson.
At lykkes med at håndtere så varierede madkoncepter på én gang kræver, at udstyret er i orden og ikke mindst et skarpt øje på produktionsflowet, og når det gælder nye koncepter, er det ifølge Carl Simonsson afgørende, at de brands NOAHS har på menuen, kan fungere i virksomhedens set up. Kvaliteten skal være i top, og maden skal samtidig være så enkel at håndtere, at alle kan finde ud af det. Og for at sikre en effektiv arbejdsgang er der en detaljeret plan for hvert et step i produktionen fra tilberedning til pakning.
Sparring og optimering af flow
Carl Simonssons systematiske tilgang gjorde, at han i forbindelse med etableringen i Roskilde havde brug for en køkkenindretning med nogle praktisk indrettede arbejdsstationer – og derudover udstyr og maskiner, der er nemme at betjene og kan fungere i det store pres, der opstår, når bestillingerne vælter ind.
”Alle test af udstyr og hele udstyrsudviklingen er foretaget i Brønnums Food Lab, og vi har så at sige lænet os ind i Brønnums faciliteter og fået en fantastisk sparring og hjælp til en total optimering af vores flow”, lyder det fra Carl Simonsson, der uddyber, at han startede den indledende dialog med Brønnums fastfoodkonsulent, Andreas Bjerrum. De talte blandt andet om ønsker og udfordringer, hvorefter Andreas tog fat i Brønnums samarbejdspartnere inden for fastfood og pegede forskellige løsninger ud, som bagefter blev testet i praksis.
”Først med Brønnums gastronomiske konsulent David Johansen og siden med Philip Klovborg Grønkjær har vi stået og testet masser af udstyr fra forskellige leverandører. Jeg har ligesom sat retningen for udgangspunktet, og så har vi ellers brugt masser af timer sammen i Food Lab”, fortæller Carl Simonsson om forløbet, hvor der blandt andet blev lavet diverse analyser af speed, ydeevne, stegeevne og så videre.
På jagt efter smarte løsninger
Og ifølge Carl Simonsson har Brønnum ikke blot leveret men samtidig udvidet hans og kollegernes horisont for løsninger, de ikke kendte til
”Det gælder f.eks. UNOX ovnen SPEED-X. Da vi blev præsenteret for den, var reaktionen ’wauw, det her kan noget’. Og det var både på grund af multifunktionaliteten, og fordi den er programmerbar”, lyder det fra Carl. Han uddyber, at ovnen kan programmeres ud fra en given opskrift, og det eneste medarbejderen derefter skal gøre er at trykke på en knap.
”Vi er konstant på jagt efter smarte tekniske løsninger, som kan arbejde sammen med vores tech set-up, og f.eks. har valget af SPEED-X ovnen været noget, der har sat retningen for, hvad vi skal fortsætte med. Med denne ovn har vi fuldstændig styr på, hvordan flowet er hen over dagen, og valget af den løsning giver en optimal arbejdsgang”, lyder det fra Carl Simonsson, der beskriver det leverede køkken som højteknologisk og med en virkelig speedy ydeevne.
Med hensyn til indretningen har Brønnum taget udgangspunkt i arkitekternes udspil og tegnet videre derfra, og arbejdsstationerne i det kompakte køkken er derfor forsynet med praktiske hylder, så alt hvad medarbejderen på den givne station skal bruge, er inden for rækkevidde. Og kendetegnende for netop takeaway er selvfølgelig, at der skal bruges diverse emballage, bowls indpakningspapir osv., som også er placeret lige ved hånden i packing moduler fra FFS.
Og ifølge Carl Simonsson har samarbejdet med Brønnum været meget positivt.
”Faktisk har jeg længe haft Brønnum i kikkerten. Der ligger viden bag, og de er kanon kvalificerede til det, de laver, men jeg vidste ikke, at de også kunne så meget i forhold til udvikling. Der er virkelig blevet brugt mange timer, og det, jeg gik efter, er ramt til punkt og prikke. Og vi ønsker at udvide samarbejdet, så vi fremadrettet kan bruge Brønnum som leverandør af skræddersyede løsninger til et model a, b, c eller d køkken, og jeg ser frem til et stærkt partnerskab, som vil styrke begge fremadrettet”, lyder det fra Carl.
NOAHS i Roskilde er den foreløbig fjerde restaurant i rækken – og der er flere i pipelinen. Hvor ønsker Carl Simonsson endnu ikke at løfte sløret for, men én ting er sikkert – en spændende rejse for ’fremtidens madmarked’ er begyndt.
Læs mere her: noahs.global
Related Articles
Sponseret: Duni Group og LipLid i banebrydende samarbejde: Lancerer bæredygtigt låg til takeaway-kopper
I et ambitiøst skridt mod innovation og bæredygtighed har Duni Group indgået et samarbejde med den svenske start-up LipLid. Partnerskabet resulterer nu i lanceringen af et nyt låg til takeaway-kopper – en løsning, der kombinerer unikt design, høj funktionalitet og ...
Sponseret: Kaffe med omtanke: En kop, der skaber forandring
Kaffe er ofte en selvfølge i hverdagen – en trofast ledsager til både morgenrutiner og eftermiddagspauser. Men har du nogensinde tænkt på, hvad din kaffe virkelig repræsenterer? Hos Slow Forest handler kaffe om mere end smag – det er en mulighed for at skabe værdi og...
Sponseret: Fra brunt værtshus til lokal kultur tilbud
Fire kvinder åbner Dagmars Bodega på Nørrebro som alternativt værested for lokalområdet – med fokus på fællesskab, kreativitet I hjertet af Nørrebro har fire unge kvinder åbnet et spændende nyt samlingssted: Dagmars Bodega. Dette er ikke en almindelig bar, men et...