januar 19, 2024
Af redaktionen
En ny medlemsundersøgelse fra HORESTA viser, at restauranterne forventer at lukke regnskabsåret 2023 med en øget omsætning og bundlinje på trods af stigende omkostninger.
Undersøgelsen er foretaget blandt 250 virksomheder i branchen.
Større forventninger uden for København
I forhold til bundlinjen er restauranterne også generelt positive. På tværs af landet regner 63 procent med en positiv bundlinje, og flere end hver fjerde forventer endda, at overskuddet bliver på ti procent af omsætningen eller mere.
Uden for København har virksomheder generelt lidt større forventninger til årets resultat. Tre ud af ti tror på, at overskuddet i 2023 bliver på 10 procent eller mere, mens det gælder for lidt over 20 procent af de københavnske restauranter.
Over halvdelen øger omsætning
I undersøgelsen svarer 51 procent af restaurantvirksomhederne, at de i 2023 har øget deres omsætning sammenlignet med samme periode i 2022. Der er dog forskel på omsætningsudviklingen i og udenfor hovedstaden.
Blandt restauranterne i København svarer 64 procent, at de har haft en højere omsætning end i 2022, mens det gælder for 45 procent af restauranterne uden for hovedstaden. Her melder 15 procent om en uændret omsætning i forhold til 2022.
Stigende omkostninger udfordrer
Samtidig viser undersøgelsen, ikke overraskende, at 2023 har budt på stigende omkostninger. På tværs af de forskellige omkostningsgrupper har flertallet oplevet stigninger på mellem én og 11 procent. Her er det særligt råvarepriserne, der er driver stigningen. Hver tredje virksomhed oplever, at udgifterne til råvarer er steget med 6-11 procent mens 22 procent af restauranterne betaler over 11 procent mere end i 2022.
“Restaurantbranchen har været meget hårdt ramt af efterdønningerne af corona og stigende energi- samt råvarepriser. Derfor er det også opløftende, at restauranterne oplever stigende omsætning, netop trods de udfordrende forhold. Den danske gastronomiscene er under konstant udvikling og formår at gøre sig attraktiv og tiltrække gæster, selvom pengene sidder lidt mindre løst hos forbrugerne,” siger Jeppe Møller-Herskind, viceadm. direktør i HORESTA.
Kilde: HORESTA
Related Articles
Scandic vinder prisen for ’Bedste hotel i København’
Danish Travel Awards 2024 har sendt en prestigefuld pris til Scandic CPH Strandpark. Årsag? Gæsterne vil have meget mere end bare et hotel, og det efterkommer de på Amager. Af redaktionen Hele rejsebranchen var samlet i Cirkusbygningen i København d. 2. oktober...
Bouillonboss: Sådan arbejder vi med leverandører, markedsføring og rekruttering
Hvordan kan det lade sig gøre at brage ind på markedet og på få måneder sætte helt nye standarder for pris og volumen? Det spurgte vi manden bag et af de senere års mest hypede koncepter om. Og det handler ikke kun om stordrift. Af Ebbe Fischer Da Bouillon åbnede på...
Bordreservering: Danske FreeTable vil måle sig med Momondo, AirBnB og Spotify
FreeTable er en ny dansk tjeneste til at søge efter ledige borde på Københavns restauranter. Den skal geare restauranterne bedre i kampen mod takeaway, og snart bliver den udbredt til resten af landet. Og siden resten af verden, ifølge planen. Af redaktionen...