Øget indtjening i restaurantbranchen – to ud af tre forventer overskud på regnskabet for 2023

januar 19, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: ELEVATE

Af redaktionen

En ny medlemsundersøgelse fra HORESTA viser, at restauranterne forventer at lukke regnskabsåret 2023 med en øget omsætning og bundlinje på trods af stigende omkostninger.

Undersøgelsen er foretaget blandt 250 virksomheder i branchen.

 

Større forventninger uden for København

I forhold til bundlinjen er restauranterne også generelt positive. På tværs af landet regner 63 procent med en positiv bundlinje, og flere end hver fjerde forventer endda, at overskuddet bliver på ti procent af omsætningen eller mere.

Uden for København har virksomheder generelt lidt større forventninger til årets resultat. Tre ud af ti tror på, at overskuddet i 2023 bliver på 10 procent eller mere, mens det gælder for lidt over 20 procent af de københavnske restauranter.

 

Over halvdelen øger omsætning

I undersøgelsen svarer 51 procent af restaurantvirksomhederne, at de i 2023 har øget deres omsætning sammenlignet med samme periode i 2022. Der er dog forskel på omsætningsudviklingen i og udenfor hovedstaden.

Blandt restauranterne i København svarer 64 procent, at de har haft en højere omsætning end i 2022, mens det gælder for 45 procent af restauranterne uden for hovedstaden. Her melder 15 procent om en uændret omsætning i forhold til 2022.

 

Stigende omkostninger udfordrer

Samtidig viser undersøgelsen, ikke overraskende, at 2023 har budt på stigende omkostninger. På tværs af de forskellige omkostningsgrupper har flertallet oplevet stigninger på mellem én og 11 procent. Her er det særligt råvarepriserne, der er driver stigningen. Hver tredje virksomhed oplever, at udgifterne til råvarer er steget med 6-11 procent mens 22 procent af restauranterne betaler over 11 procent mere end i 2022.

“Restaurantbranchen har været meget hårdt ramt af efterdønningerne af corona og stigende energi- samt råvarepriser. Derfor er det også opløftende, at restauranterne oplever stigende omsætning, netop trods de udfordrende forhold. Den danske gastronomiscene er under konstant udvikling og formår at gøre sig attraktiv og tiltrække gæster, selvom pengene sidder lidt mindre løst hos forbrugerne,” siger Jeppe Møller-Herskind, viceadm. direktør i HORESTA.

 

Kilde: HORESTA

Related Articles

Turistskat på vej i hovedstaden

Turistskat på vej i hovedstaden

Beslutningen er truffet på Københavns Rådhus, men erhvervsminister Morten Bødskov (S) skal godkende den, og han har før afvist forslaget. Dansk Industri protesterer mod den nye skat.   Af redaktionen Selvom det er en lokal skat, er national opbakning nødvendig for at...

Sådan tiltrækker man tyske turister – ram hele familien

Sådan tiltrækker man tyske turister – ram hele familien

De er lidt svære at fange, og ’familien Tyskland’ synes typisk danske restauranter er dyre. De kan endda finde på at bestille fire gange børneret. Men omtrent halvdelen af dem betaler godt, lyder det fra vestkysten, hvor det vrimler med tyskere.   Af Ebbe Fischer...

Nyt kæmpehotel med Skybar og åben stueetage på vej i Odense

Nyt kæmpehotel med Skybar og åben stueetage på vej i Odense

Pensionsgiganten PKA står bag et ambitiøst hotelprojekt i Odense C. En endnu ukendt stor hotelkæde skal drive stedet, forlyder det.   Af redaktionen Et samarbejde med en hotelkæde er tæt på at falde på plads. Det oplyser projektudviklingschef Kim Marcussen fra...