Øget indtjening i restaurantbranchen – to ud af tre forventer overskud på regnskabet for 2023

januar 19, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: ELEVATE

Af redaktionen

En ny medlemsundersøgelse fra HORESTA viser, at restauranterne forventer at lukke regnskabsåret 2023 med en øget omsætning og bundlinje på trods af stigende omkostninger.

Undersøgelsen er foretaget blandt 250 virksomheder i branchen.

 

Større forventninger uden for København

I forhold til bundlinjen er restauranterne også generelt positive. På tværs af landet regner 63 procent med en positiv bundlinje, og flere end hver fjerde forventer endda, at overskuddet bliver på ti procent af omsætningen eller mere.

Uden for København har virksomheder generelt lidt større forventninger til årets resultat. Tre ud af ti tror på, at overskuddet i 2023 bliver på 10 procent eller mere, mens det gælder for lidt over 20 procent af de københavnske restauranter.

 

Over halvdelen øger omsætning

I undersøgelsen svarer 51 procent af restaurantvirksomhederne, at de i 2023 har øget deres omsætning sammenlignet med samme periode i 2022. Der er dog forskel på omsætningsudviklingen i og udenfor hovedstaden.

Blandt restauranterne i København svarer 64 procent, at de har haft en højere omsætning end i 2022, mens det gælder for 45 procent af restauranterne uden for hovedstaden. Her melder 15 procent om en uændret omsætning i forhold til 2022.

 

Stigende omkostninger udfordrer

Samtidig viser undersøgelsen, ikke overraskende, at 2023 har budt på stigende omkostninger. På tværs af de forskellige omkostningsgrupper har flertallet oplevet stigninger på mellem én og 11 procent. Her er det særligt råvarepriserne, der er driver stigningen. Hver tredje virksomhed oplever, at udgifterne til råvarer er steget med 6-11 procent mens 22 procent af restauranterne betaler over 11 procent mere end i 2022.

“Restaurantbranchen har været meget hårdt ramt af efterdønningerne af corona og stigende energi- samt råvarepriser. Derfor er det også opløftende, at restauranterne oplever stigende omsætning, netop trods de udfordrende forhold. Den danske gastronomiscene er under konstant udvikling og formår at gøre sig attraktiv og tiltrække gæster, selvom pengene sidder lidt mindre løst hos forbrugerne,” siger Jeppe Møller-Herskind, viceadm. direktør i HORESTA.

 

Kilde: HORESTA

Related Articles

Kan digitale loyalitetsløsninger betale sig?

Kan digitale loyalitetsløsninger betale sig?

Af Isabel Dyhrberg Det kan langt bedre betale sig at beholde en eksisterende kunde fremfor at skaffe en ny. En eksisterende kunde køber for helt op til 67 procent mere end en ny kunde, hvilket er et godt argument for at belønne sine kunder via et såkaldt...