Krav om digitalt kasseapparat fra 2024 – her er hvad du skal vide

juli 6, 2023

Den 1. januar 2024 bliver det et krav for virksomheder i en række brancher at have et digitalt kasseapparat. Det gælder også cafeer, værtshuse, diskoteker, pizzeriaer, grillbarer, isbarer, restauranter mv.

PwC gennemgår de nye standarder her.

Baggrunden er, at der i 2017 blev indgået en politisk aftale om ‘Styrket indsats mod sort arbejde’. Som led i den aftale har SKAT fra 2021, på baggrund af en konkret vurdering, kunnet give en virksomhed påbud om at skaffe sig et såkaldt digitalt salgsregistreringssystem (kasseapparat), skriver Horesta.

 

Et krav fra SKAT

SKAT’s krav til et digitalt kasseapparat er helt kort, at det kan transmittere data, herunder til SKAT, i henhold til OECD-standarden SAF-T (Standard Audit File – Tax).

De krav, som et digitalt kasseapparat skal opfylde, findes nærmere beskrevet i Momsbekendgørelsens § 63, og Horesta opfordrer til, at man som restauratør tager fat i sine relevante  leverandører af salgsregistreringssystemer for at sikre, at man fra den 1. januar 2024 kan leve op til de nye krav.

Kilder: PwC og Horesta

 

 

Related Articles

Kan digitale loyalitetsløsninger betale sig?

Kan digitale loyalitetsløsninger betale sig?

Af Isabel Dyhrberg Det kan langt bedre betale sig at beholde en eksisterende kunde fremfor at skaffe en ny. En eksisterende kunde køber for helt op til 67 procent mere end en ny kunde, hvilket er et godt argument for at belønne sine kunder via et såkaldt...