“Foodtruckmarkedet kommer til at eskalere fuldstændig”

november 14, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Thomas Møbjerg ejer Pagoden Foodtrucks.

Indehaver af Pagoden Foodtrucks, Thomas Møbjerg, er ikke i tvivl om, hvor markedet er på vej hen. Han har solgt sin restaurant og er gået all in på foodtrucks.

 

Af Ebbe Fischer

 

Foodtrucks er nemt. Både for dem, der laver maden, og for dem, der spiser den.

Man skal ikke bruge ret mange ansatte, glem opvaskeren og til både private og firmafester er det i dag ofte accepteret, at man ikke får kniv og gaffel. Ikke engang altid tallerken.

LÆS OGSÅ: Streetfood erobrer firmafesten

 

Thomas Møbjerg havde egentlig en velfungerende lille restaurant i Ølgod i Sydvestjylland. Men efter en brand i 2019 fik han en masse bøvl med at få forsikringen til at anerkende det fulde omfang af tabet, fortæller han.

Og da coronaen kom, var det en god mulighed for at sadle om og fokusere 100 procent på streetfood.

”Det har jeg ikke fortrudt,” siger han.

”Jeg har meget travlt, og streetfoodmarkedet er kun lige kommet i gang. Foodtruckmarkedet kommer til at eskalere fuldstændig.”

 

Omsætning rammer rekord

For Thomas Møbjerg var coronaen en god indgang til at komme i gang med streetfood, siden restauranterne alligevel var lukkede.

”I stedet for at køre begge dele, tænkte jeg det var den rette vej, og jeg lagde al min energi i det,” siger han.

”Vi kunne køre rundt og sælge mange steder under corona. Særligt havde vi mange små foreninger, hvor de fik 10 kr. pr. burger til deres forening. Og så lavede vi en masse takeaway, vi havde faktisk hamrende travlt under corona.”

I år rammer Thomas Møbjerg så både en rekordomsætning og rekordoverskud, fortæller han.

 

Nemmere setup og færre omkostninger

At overskuddet bliver rekordstort skyldes i høj grad, at foodtrucken er nemmere at få til at fungere end en restaurant med tjenere, borde og en stor opvask.

”Det er en sundere forretning, fordi lønomkostningerne ikke er så store. Og det er jo ikke til at finde ansatte nu om dage, som vil arbejde weekender osv. Nu kører vi bare ud, hvor folk er i stedet for at have et fast sted,” siger Thomas Møbjerg.

Han tilføjer, at der er mange forskellige måder at måder at køre en foodtruck på.

”Du har f.eks. Restaurant JA fra Holstebro, som kører deres helt egen stil med en grill og bålmad, jomfruhummer osv. Mens vi i høj grad holder os til vores burgere.”

Related Articles

Danmarks største sommerhusområde får fast streetfoodmarked

Danmarks største sommerhusområde får fast streetfoodmarked

Strandlyst Street Food åbner nu i et nyt setup og kommer til at køre hele sommeren. Arrangøren fortæller her, hvad man kræver af de foodtrucks, der skal være med.   Af Ebbe Fischer En miniudgave af Reffen. Det er ambitionen i Odsherred ud til Sejerøbugten -...

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

Kongen af dansk streetfood: Sådan laver vi business på REFFEN

Deli News har mødt CEO i Street Food District - Jesper Julian Møller - til en snak om streetfoodmarkedet med afsæt i Danmarks største af slagsen. Vælg et råt sted, hiv de seje folk ud og udvælg dine trucks med omhu. Så kommer der mange mennesker, lyder beskeden....

Sponseret: Inspiration til sommerens bagværk

Sponseret: Inspiration til sommerens bagværk

Inspiration til sommerens bagværk til bagerierne og de professionelle køkkener Bliv klar til sommerens kommende sæson med Valsemøllens nye sommerkampagne til professionelle. Vores udviklingsbagere har haft travlt med at udvikle nye opskrifter og inspiration, med fokus...