“Foodtruckmarkedet kommer til at eskalere fuldstændig”

november 14, 2023

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Thomas Møbjerg ejer Pagoden Foodtrucks.

Indehaver af Pagoden Foodtrucks, Thomas Møbjerg, er ikke i tvivl om, hvor markedet er på vej hen. Han har solgt sin restaurant og er gået all in på foodtrucks.

 

Af Ebbe Fischer

 

Foodtrucks er nemt. Både for dem, der laver maden, og for dem, der spiser den.

Man skal ikke bruge ret mange ansatte, glem opvaskeren og til både private og firmafester er det i dag ofte accepteret, at man ikke får kniv og gaffel. Ikke engang altid tallerken.

LÆS OGSÅ: Streetfood erobrer firmafesten

 

Thomas Møbjerg havde egentlig en velfungerende lille restaurant i Ølgod i Sydvestjylland. Men efter en brand i 2019 fik han en masse bøvl med at få forsikringen til at anerkende det fulde omfang af tabet, fortæller han.

Og da coronaen kom, var det en god mulighed for at sadle om og fokusere 100 procent på streetfood.

”Det har jeg ikke fortrudt,” siger han.

”Jeg har meget travlt, og streetfoodmarkedet er kun lige kommet i gang. Foodtruckmarkedet kommer til at eskalere fuldstændig.”

 

Omsætning rammer rekord

For Thomas Møbjerg var coronaen en god indgang til at komme i gang med streetfood, siden restauranterne alligevel var lukkede.

”I stedet for at køre begge dele, tænkte jeg det var den rette vej, og jeg lagde al min energi i det,” siger han.

”Vi kunne køre rundt og sælge mange steder under corona. Særligt havde vi mange små foreninger, hvor de fik 10 kr. pr. burger til deres forening. Og så lavede vi en masse takeaway, vi havde faktisk hamrende travlt under corona.”

I år rammer Thomas Møbjerg så både en rekordomsætning og rekordoverskud, fortæller han.

 

Nemmere setup og færre omkostninger

At overskuddet bliver rekordstort skyldes i høj grad, at foodtrucken er nemmere at få til at fungere end en restaurant med tjenere, borde og en stor opvask.

”Det er en sundere forretning, fordi lønomkostningerne ikke er så store. Og det er jo ikke til at finde ansatte nu om dage, som vil arbejde weekender osv. Nu kører vi bare ud, hvor folk er i stedet for at have et fast sted,” siger Thomas Møbjerg.

Han tilføjer, at der er mange forskellige måder at måder at køre en foodtruck på.

”Du har f.eks. Restaurant JA fra Holstebro, som kører deres helt egen stil med en grill og bålmad, jomfruhummer osv. Mens vi i høj grad holder os til vores burgere.”

Related Articles

Voksende dansk kæde har udset sig Sverige som næste mål

Voksende dansk kæde har udset sig Sverige som næste mål

Efter et stort analysearbejde er Flammen-kæden på vej ind i nabolandet. I første omgang vil man selv eje restauranterne, men franchise er en mulighed, fortæller direktøren til Deli News.   Af Ebbe Fischer Menuen består altid af minimum 15 slags kød, mens...

”Vi følger med tiden, men undgår at gå gourmetbagervejen”

”Vi følger med tiden, men undgår at gå gourmetbagervejen”

Bodenhoff Bageri har haft stor vækst og består nu af 11 filialer i Storkøbenhavn. Christian Bodenhoff ejer kæden, og Deli News har sat ham stævne til en snak om bagerbranchen. Hans fokus er på traditionel kvalitet, mens han lader ’Michelin-bagerne’ have deres segment...