Styrket partnerskab: Lidl og Madens Folkemøde sætter sundhed på dagsordenen

maj 8, 2025

Foto: Sophie Due

Foto: Sophie Due

Tre ud af fire danskere ønsker at leve sundere, men mange mangler inspiration til at ændre vaner. Derfor styrker Lidl og Madens Folkemøde samarbejdet om Sundhedsscenen, der i år præsenterer et endnu stærkere program med debatter og viden, blandt andet med input fra Tyskland.

Af Redaktionen

“Vi oplevede stor interesse sidste år, og derfor udvider vi med flere debatter og internationalt perspektiv. Vi glæder os især til besøg fra vores kolleger i Lidl Tyskland, hvor der er meget inspiration at hente – især inden for økologi og plantebaserede fødevarer,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl.

Han understreger, at dagligvarekæder spiller en vigtig rolle:
“Forbrugerne vil gerne træffe sundere valg. Vi kan hjælpe ved at gøre det nemmere og mere tilgængeligt – både i butikkerne og gennem den offentlige debat.”

Sundhed, mad og kompleksitet

Hos Madens Folkemøde mærker man samme udvikling. Direktør Stine Lolk ser stigende interesse for sundhed og ernæring:

“Vi oplever en voksende appetit på viden om alt fra mindful drinking til hospitalsmad og ultraforarbejdede fødevarer. Det er emner, mange kæmper med at navigere i – både som forbrugere og professionelle,” siger hun.

Lidl betragtes som en oplagt partner på sundhedsområdet. Deres fokus på fx momsfri frugt og grønt og initiativer som bælgfrugtpartnerskabet viser ifølge Lolk et ansvarligt mindset og et ønske om at påvirke udviklingen positivt.

Som del af samarbejdet inviteres igen i år en række af Lidls danske leverandører med til madmarkedet under temaet “En bid af Danmark”. Her kan gæsterne smage alt fra is fra Skarø og brød fra Skærtoft Mølle til chokolade fra Økoladen.

“Sidste år var en stor succes. I år glæder vi os endnu mere til at komme på græs og dele viden, smage og samtaler med både borgere og branchen,” siger Claus Krogh.

FAKTA:

  • Sundhedsscenen er en del af Madens Folkemøde, der afholdes 15.–17. maj i Nykøbing F.
  • Lidl er for andet år i træk partner og kuraterer debatter om mad, sundhed og forbrug.
  • Madmarkedet og folkemødet er gratis og forventer over 10.000 besøgende.
  • Programmet tæller mere end 150 oplevelser fordelt over fem scener og hele byen – se her

Related Articles

Royla Unibrew præsenterer rekordregnskab

Royla Unibrew præsenterer rekordregnskab

Bryggerikoncernen Royal Unibrew omsatte i 2024 for lidt over 15 milliarder kroner, en stigning på 16 procent fra året før. Af Ebbe Fischer ”I de seneste fire år er vi næsten fordoblet i størrelse, hvilket har gjort os stærkere og mere modstandsdygtige.” Sådan siger...

Dalle Valle og Café A sparer et tocifret millionbeløb på egen grossist

Dalle Valle og Café A sparer et tocifret millionbeløb på egen grossist

Ledelsen sammenlignede større grossister og fik en masse priser. Til sidst gik de solo, og det var en kæmpesucces - ifølge direktøren. Men du skal have en vareomsætning på over 40 mio. kr. årligt, ellers dur modellen ikke, lyder det. Af Ebbe Fischer ”Vi havde som plan...