maj 1, 2025

Foto: Zócalo
Markedet for sund fastfood vokser i hele Norden, og en af de aktører, der mærker fremgangen, er den mexicansk-inspirerede kæde Zócalo. Med otte restauranter herhjemme, hvoraf de første syv er ejet og drevet af partnerne bag Zócalo Master Franchise i Danmark, har de opbygget en god erfaring med driften. Nu søger kæden nye franchisetagere for at udvide yderligere og nå målet om 25 restauranter i Danmark.
af redaktionen
Zócalo, der også er navnet på den største plads i Mexico City, bygger på erfaringer fra Island og blev først etableret som restaurantkæde i Sverige. Konceptet er inspireret af den amerikanske kæde Chipotle, men er tilpasset nordiske madvaner og præget af høj råvarekvalitet. Siden opstarten i Sverige har Zócalo opnået en bred erfaring med drift og skalerbarhed, og kæden er nu i gang med en gradvis ekspansion til flere markeder og lande. Herunder Danmark, hvor den første restaurant åbnede i 2017 i Tivoli Food Hall.
“Vi tilbyder en form for fastfood, hvor tempoet er højt, men råvarerne stadig er i centrum,” fortæller Søren Skydt-Nielsen, der sammen med Jimmy Seide Petersen står bag Zócalo i Danmark. “Vi bruger ikke halvfabrikata – alt tilbehør som salsa, guacamole og grønt forberedes i restauranten, og det gælder også marineringen af kødet.”
Den ottende restaurant, som åbnede i Kolding i samarbejde med lokale aktører, er den første franchise, og erfaringerne herfra danner grundlaget for den videre ekspansion.
Gennemarbejdet og høj faglighed
Zócalos koncept er udviklet med vægt på både kvalitet og ensartethed. Designet af restauranterne er udført af HAFstudio, og de tekniske løsninger, herunder køkkenindretning og storkøkkenudstyr, leveres af Palbo Stål og KPA Projects. Den internationale logistikpartner Havi sikrer stabile leverancer på tværs af lande.
På menukortet findes et udvalg af klassiske og grønne retter med mexicanske rødder – alt fra bowls og burritos til tacos. Karakteristisk ved menuen er, at den, udover et bredt udvalg af kød, fuldt ud kan tilpasses veganske og vegetariske præferencer, herunder vegansk ost baseret på kokos. Drikkevarer som den mexicanske øl Corona (nu også på fad flere steder) samt de farverige Jarritos-sodavand, importeret direkte af Jarritos Nordic.
Franchisemulighed for lokale ildsjæle
Zócalo er bygget op omkring klare arbejdsprocesser, detaljerede opskrifter og effektiv drift, hvilket gør det muligt at drive restauranterne uden at have en gastronomisk baggrund.
“Vi leder efter franchisetagere, som har det sorte bælte i lokalkendskab og brænder for at skabe lokale madfavoritter,” fortæller Søren Skydt-Nielsen. “Det er ikke nødvendigt at være kok for at blive franchisetager hos os. Vi tilbyder grundig oplæring og sparring, så man aldrig står alene.”
Zócalo har udover de 8 i Danmark, 10 restauranter i Sverige, 2 i Irland, 2 i England og 1 på Island
Er du sulten efter mere? Klik her for at læse mere om økonomi, franchisevilkår eller for at komme i dialog med Søren eller Jimmy.
Related Articles
Sådan håndterer Pincho Nation drift, leverandører – og franchisemodel
Kæden bruger mange ressourcer på kultur og taler med leverandørerne om ESG-mål. Og så kom franchisemodellen som lidt af en tilfældighed. Af Ebbe Fischer Flemming Christoffersen, CEO i Pincho Nation Denmark, fortæller, at det i virkeligheden var lidt af et tilfælde, at...
Pincho Nation åbner i Vejle – og mange flere er på vej
Den svenske franchisekæde Pincho Nation åbner sin sjette restaurant i Danmark – i Vejle. Direktøren mener, der er potentiale til mindst 25. Af Ebbe Fischer Konceptet har længe haft stor succes i USA: Du skal ikke bare spise, du skal opleve, og det skal være...
Voksende dansk kæde har udset sig Sverige som næste mål
Efter et stort analysearbejde er Flammen-kæden på vej ind i nabolandet. I første omgang vil man selv eje restauranterne, men franchise er en mulighed, fortæller direktøren til Deli News. Af Ebbe Fischer Menuen består altid af minimum 15 slags kød, mens...