Voksende dansk kæde har udset sig Sverige som næste mål

oktober 10, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Piet Klein er CEO for alle 17 Flammen-restauranter. Pressefoto

Efter et stort analysearbejde er Flammen-kæden på vej ind i nabolandet. I første omgang vil man selv eje restauranterne, men franchise er en mulighed, fortæller direktøren til Deli News.

 

Af Ebbe Fischer

Menuen består altid af minimum 15 slags kød, mens personalet står klar ved grillen og både præsenterer og skærer kødet ud.

Dertil kommer en stor salatbar og forskelligt varmt tilbehør til rimelige priser. Det er kort fortalt konceptet bag Flammen-kæden, der vokser i det danske landskab.

Artiklen fortsætter længere nede

REMA og Flammen i nyskabende alliance

Piet Klein er CEO i Flammen, og han fortæller under et interview med Deli News om selskabets strategi.

”Vores restauranter i Horsens og Vejle er franchise – resten ejer vi selv, og vi ønsker umiddelbart ikke mere franchise, men franchisemodellen kan være en mulighed i Sverige,” siger han.

 

Første svenske på trapperne

Restauranten på den anden side af Øresund åbner i 2025 efter et større benarbejde er afsluttet, fortæller Piet Klein.

”Vi har lavet analyser og skal nu til at ansætte en country manager til den første restaurant i Sverige,” siger han.

Nogle kæder siger, at de bliver i Danmark, ’for det kender vi – og det her, vi kan skabe værdi’. Hvad siger du til den?

”Vi vurderer, at vores koncept har en berettigelse i Sverige. Det er klart, at Danmark er vores primære marked, men når vi har åbnet de næste fire restauranter, der pt. er på tegnebrættet, så er der kun plads til 3-4 restauranter mere – i alt godt 25 – i Danmark. For så er Danmark ikke større. Vi har lige over en mio. gæster om året, og med 25 restauranter er vi rigtigt landsdækkende – det vil vi gerne være.”

 

Hvordan vil du beskrive jeres koncept?

”Det er jo et grillbuffet-koncept. Det er egentlig et familieejet krokoncept, der startede i Sønderjylland i 2009, men alle er velkommen, ligegyldig hvordan man kommer – om man har træsko eller fin habit. Man kommer ind, og så bliver man mødt af en vært, får forklaret konceptet og bliver seated. Det koster 229 kr. pr. person søndag til torsdag og 259 kr. fredag og lørdag. Og så er der drikkevarer ved siden af. Vi er en restaurant, og du kan få god vin, men vi har alle fra 0-80 år, og vi har mange selskaber, fødselsdage, jubilæer etc.,” forklarer Piet Klein.

 

Her differentierer Flammen sig

Hvor skiller I jer ud?

”Vi er vel det eneste større grillbuffet-koncept i Danmark. Det er let tilgængeligt, og vi har masser af forskellig mad, som du kan spise med det samme. Der er lidt for enhver smag, og så koster det ikke en bondegård. Du bliver mæt, og vi har masser af vegetariske retter. Det er også de ting, vi hører fra vores gæster. Og så har vi en størrelse, hvor vi kan tillade os at købe stort ind.”

 

Byer skal have mange indbyggere

Et koncept som Flammens kræver som udgangspunkt over 25.000 indbyggere, ifølge Piet Klein.

”Ellers er det bare ikke så bæredygtigt, så hvis vi vil vokse, skal vi enten udvide i udlandet, eller vi skal ind på nogle andre forretningsområder,” siger direktøren og tilføjer:

”Vi har tidligere haft en restaurant i Hamborg fra 2018, men den lukkede vi i 2022 – i høj grad pga. coronatiden, og vi tabte en masse penge på det. Men det gav os nogle værdifulde erfaringer, som vi nu har med i bagagen. De erfaringer vil vi bruge på det svenske marked.”

 

Flere stærke brands i Sverige

Hvad ser du af interessante forskelle til det danske marked?

”Det er interessant, at det er så ekstremt brand-orienteret i Sverige – det kan slet ikke sammenlignes med Danmark. Ikke kun restauranter, men også f.eks. bagerier, hvor vi jo har et par store kæder i Danmark, men de har altså fire store kæder med 50 afdelinger hver.

Dertil kommer, at de har 11 byer med over 100.000 indbyggere, og dem skulle vi gerne være i på sigt. Mellem Helsingborg og Gøteborg har man så lige fire byer med over 60.000 indbyggere. Det er et stort marked,” siger Piet Klein og tilføjer:

”Nu åbner vi en restaurant næste år, og 1-2 år frem fra den dato skulle vi gerne have 3-4 restauranter mere.”

 

Sådan starter man et franchisekoncept – The Buddha Bowl Project

Related Articles

Scandic-direktør: Sådan åbner vi os ud mod byerne

Scandic-direktør: Sådan åbner vi os ud mod byerne

Et hotel er ikke længere bare et hotel - mange ønsker i langt højere grad at være en del af byen. Det kan nemlig ses på bundlinjen. Deli News har talt med en ansvarlig om kædens tilgang. Af Ebbe Fischer F&B direktør i Scandic, Karsten Felvang Nielsen, fortæller...