februar 10, 2025

Foto: Pincho Nations / Håkan Tiderman
Kæden bruger mange ressourcer på kultur og taler med leverandørerne om ESG-mål. Og så kom franchisemodellen som lidt af en tilfældighed.
Af Ebbe Fischer
Flemming Christoffersen, CEO i Pincho Nation Denmark, fortæller, at det i virkeligheden var lidt af et tilfælde, at den voksende Pincho Nation i sin tid blev en franchisemodel.
”Det startede med, at Frederik Mattson og Magnus Larsson (kædens svenske stiftere, red.) efter åbningen af den første Pinchos-restaurant i 2012 i Gøteborg blev kontaktet af en, som gerne ville være franchisetager. Og da den første franchisetager fik succes, gik det som dominobrikker – så ville en anden by også have det, og en til, og en til,” siger Flemming Christoffersen og tilføjer:
”Franchise er jo en vej til hurtigere ekspansion med stærk lokal forankring, og derfor er det en del af vores forretningsmodel. Men de åbnede ikke Pincho Nation med fokus på, at det skulle være et stort franchisedrevet koncept. De åbnede det, fordi de ville skabe en anderledes restaurantoplevelse. Og så ramte de et hul i markedet.”
Hvilke krav sætter I til jeres leverandører?
”Vi er nødt til at tage det alvorligt og blive endnu bedre til at stille krav til både leverandørerne og os selv. Jeg hilser den her ESG-pakke velkommen. Det er da lidt bureaukratisk, men det skiller måske også fårene fra bukkene. Vi siger ikke, at du ikke må komme med en diesellastvogn, men vi taler med leverandørerne om området – om de tager det alvorligt.
BC Catering, som er vores hovedleverandør, har nu en vognpark, som kører på el. Det synes jeg er positivt, og vi ser også på, hvor vores produkter kommer fra. Det duer jo ikke at få fløjet produkter ind i stor stil. ESG handler om, at vi alle tager vores del af ansvaret.”
Kan du nævne nogle fokusområder ved driften?
”Kultur. Vi bruger enormt mange ressourcer på kultur. Men det er ikke en vare, du bare køber – det er noget, du skaber. Kultur er også en tråd til people before business, for det er utrolig vigtigt at have en god kultur.
Home away from home er et parameter, mange bruger, men vi lægger vores sjæl i det. Vi har ansatte fra hele verden, så det er vigtigt, at de har et trygt sted at være.
Kultur er også helt lavpraktisk efter lukketid, når vi sidder og får en øl eller en sodavand og samler op på dagen. Det gør vi hver dag, og så finder vi ud af, om folk har det godt. Dybest set er det helt lavpraktisk at være åben og lyttende. Hvor er min kollega henne nu? Det skaber fundamentet for, hvordan medarbejderne har det,” forklarer Flemming Christoffersen.
Læs hele historien om Pincho Nation:
Related Articles
Pincho Nation åbner i Esbjerg – 2.000 har allerede skrevet sig op
Fredag den 10. oktober slår Pincho Nation dørene op til en ny restaurant i Esbjerg. Det bliver den 10. Pincho Nation i Danmark, og interessen er allerede stor: 2.000 har skrevet sig op for at kunne booke bord før den officielle åbning. af deli-news / redaktionen...
Birra & Brace: Familievenligt restaurantkoncept søger partnere i Danmark
Børnefamilier vælger i stigende grad oplevelser, når de går ud at spise. Det handler ikke kun om maden, men om at skabe rammer for samvær, leg og tid sammen. Den italienske kæde Birra & Brace har haft flot succes med netop denne kombination, og ser nu et godt...
Norion vinder nøglerolle i fremtidens genbrugssystem for takeaway-emballage
Miljøministeriet har udpeget Norion som sekretariat for det kommende nationale retur- og genbrugssystem for takeaway-emballage. Det sker som led i Danmarks implementering af EU’s udvidede producentansvar. For restaurationsbranchen betyder det et paradigmeskifte, hvor...






