Samarbejde med Carlsberg giver Mikkeller chancen for at erobre verden

januar 18, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Warpigs er et af Mikkellers innovative brands. Her i Kødbyen på Vesterbro. Foto: Mikkeller

Af redaktionen

Mikkeller og Carlsberg har indgået et ‘distributionssamarbejde’, hvilket har til formål at øge tilgængeligheden af Mikkellers øl via Carlsbergs kanaler.

Det oplyser Mikkeller i en pressemeddelelse.

I forbindelse med aftalen erhverver Carlsberg 20 pct. af kapitalandelene i Mikkeller, mens stifter og adm. direktør, Mikkel Bjergsø, fastholder stemmemajoriteten og fortsætter som adm. direktør.

 

Et kvantespring på distributionsfronten

Hos Mikkeller, der siden 2006 har oplevet fremgang og international berømmelse for innovative øl, er man godt tilfreds med samarbejdet:

”Med Carlsbergs store salgsmuskel giver samarbejdet mulighed for at nå mange flere forbrugere,” siger Mikkel Bjergsø og udybber:

“Vi tager et kvantespring på distributionsfronten. Det betyder, at vi vil nå ud til langt flere ølentusiaster landet over. Det vil give hele Mikkellers team endnu bedre forudsætninger for at fokusere på at udvikle nye spændende produkter og skabe de oplevelser, som kendetegner Mikkeller. Via samarbejder, events, ølfestivaller, restauranter og barer, mens vi fokuserer på at indtage nye og eksisterende globale markeder.”

 

Udvider porteføljen
Adm. direktør i Carlsberg Danmark, Peter Haahr Nielsen, glæder sig over muligheden for at knytte et særligt brand til porteføljen.

“Vi er meget glade for at indgå dette partnerskab med Mikkeller. Mikkeller er et stærkt brand, og vi vil gøre vores til, at det får endnu mere succes blandt kunder og forbrugere i Danmark. Vi har en spændende portefølje af specialøl, og med partnerskabet får vi mulighed for at tilbyde kunder og forbrugere endnu flere unikke varianter indenfor kategorien. Vi er optaget af, at Mikkeller beholder sit helt særlige præg samtidigt med, at vi med vores eksekveringsmuskel kan bidrage til vækst i brandet.”

 

Facts om samarbejdet Mikkeller/Carlsberg:

  • Mikkel Bjergsø fastholder stemmemajoriteten i selskabet og fortsætter som adm. direktør i Mikkeller.
  • Driften af Mikkellers barer og restauranter fortsætter uændret og med det samme hold som hidtil – både i Danmark og globalt.
  • Carlsberg køber 20 pct. af Mikkeller. Den primære andel af Mikkeller køber Carlsberg fra Orkila, der første gang investerede i Mikkeller i 2016. Orkila fortsætter som Mikkellers næststørste investor efter Mikkel Bjergsø.
  • Aftalen træder først i kraft sidst på året 2024. Samarbejdet sker med henblik på at øge Mikkellers distribution og salg i Danmark.


Om: Mikkeller

Mikkeller blev stiftet i 2006 af matematik- og fysiklærer Mikkel Bjergsø, som begyndte at brygge i sit køkken på Vesterbro. I dag er Mikkeller til stede på mere end 40 markeder verden over og står bag barer og restauranter som Warpigs (KBH), Ramen to Biiru (DK/SVE) samt Mikkellers barer i bl.a. Tokyo, London, Paris, Færøerne, Tallin og Taipei.

 

Kilde: Mikkeller

 

Related Articles

Lækkede oplysninger om erhvervsstøtte giver uro i branchen

Lækkede oplysninger om erhvervsstøtte giver uro i branchen

Af redaktionen Varslede besparelser på to milliarder kroner på det danske erhvervsstøttesystem har længe været en kilde til uro for de organisationer, som beskæftiger sig med turisme og turismeudvikling i Danmark. Det skriver Turistmonitor, ifølge HORESTA.  ...

Vækst: Grød er cool

Vækst: Grød er cool

Kæden GRØD vokser og har nu også åbnet i Norge. Deli News har talt med virksomhedens Chief Marketing Officer om et decideret grød-community. Og selvfølgelig den lækre spise - grød behøver nemlig ikke være hverken alt for sødt eller kedelig fattigmandskost. Eller bare...

Tre skarpe til Nick Hækkerup

Tre skarpe til Nick Hækkerup

Deli News har bedt Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup, svare på de spørgsmål, der særligt optager de mindre bryggerier og startups.   Af Ebbe Fischer   Hvilke udfordringer oplever de lidt mindre bryggerier typisk, og hvordan kan I hjælpe med disse...