januar 18, 2024

Warpigs er et af Mikkellers innovative brands. Her i Kødbyen på Vesterbro. Foto: Mikkeller
Af redaktionen
Mikkeller og Carlsberg har indgået et ‘distributionssamarbejde’, hvilket har til formål at øge tilgængeligheden af Mikkellers øl via Carlsbergs kanaler.
Det oplyser Mikkeller i en pressemeddelelse.
I forbindelse med aftalen erhverver Carlsberg 20 pct. af kapitalandelene i Mikkeller, mens stifter og adm. direktør, Mikkel Bjergsø, fastholder stemmemajoriteten og fortsætter som adm. direktør.
Et kvantespring på distributionsfronten
Hos Mikkeller, der siden 2006 har oplevet fremgang og international berømmelse for innovative øl, er man godt tilfreds med samarbejdet:
”Med Carlsbergs store salgsmuskel giver samarbejdet mulighed for at nå mange flere forbrugere,” siger Mikkel Bjergsø og udybber:
“Vi tager et kvantespring på distributionsfronten. Det betyder, at vi vil nå ud til langt flere ølentusiaster landet over. Det vil give hele Mikkellers team endnu bedre forudsætninger for at fokusere på at udvikle nye spændende produkter og skabe de oplevelser, som kendetegner Mikkeller. Via samarbejder, events, ølfestivaller, restauranter og barer, mens vi fokuserer på at indtage nye og eksisterende globale markeder.”
Udvider porteføljen
Adm. direktør i Carlsberg Danmark, Peter Haahr Nielsen, glæder sig over muligheden for at knytte et særligt brand til porteføljen.
“Vi er meget glade for at indgå dette partnerskab med Mikkeller. Mikkeller er et stærkt brand, og vi vil gøre vores til, at det får endnu mere succes blandt kunder og forbrugere i Danmark. Vi har en spændende portefølje af specialøl, og med partnerskabet får vi mulighed for at tilbyde kunder og forbrugere endnu flere unikke varianter indenfor kategorien. Vi er optaget af, at Mikkeller beholder sit helt særlige præg samtidigt med, at vi med vores eksekveringsmuskel kan bidrage til vækst i brandet.”
Facts om samarbejdet Mikkeller/Carlsberg:
- Mikkel Bjergsø fastholder stemmemajoriteten i selskabet og fortsætter som adm. direktør i Mikkeller.
- Driften af Mikkellers barer og restauranter fortsætter uændret og med det samme hold som hidtil – både i Danmark og globalt.
- Carlsberg køber 20 pct. af Mikkeller. Den primære andel af Mikkeller køber Carlsberg fra Orkila, der første gang investerede i Mikkeller i 2016. Orkila fortsætter som Mikkellers næststørste investor efter Mikkel Bjergsø.
- Aftalen træder først i kraft sidst på året 2024. Samarbejdet sker med henblik på at øge Mikkellers distribution og salg i Danmark.
Om: Mikkeller
Mikkeller blev stiftet i 2006 af matematik- og fysiklærer Mikkel Bjergsø, som begyndte at brygge i sit køkken på Vesterbro. I dag er Mikkeller til stede på mere end 40 markeder verden over og står bag barer og restauranter som Warpigs (KBH), Ramen to Biiru (DK/SVE) samt Mikkellers barer i bl.a. Tokyo, London, Paris, Færøerne, Tallin og Taipei.
Kilde: Mikkeller

Related Articles
“It’s not the cow, it’s the how” – stigende kødpriser sender kantiner på grøn omstilling
Når Food Festival 5.–7. september åbner dørene til Danmarks største madfestival, bliver det ikke kun de nysgerrige foodies, der får noget at tygge på. Også de professionelle køkkener, fra kantiner til storkøkkener, er inviteret til at tage livtag med en af tidens mest...
Havsmag – Jens’ arbejde for at bringe tang fra kyst til køkken
Tang er en af naturens mest oversete ressourcer. Den kræver hverken jord, ferskvand eller pesticider. Den er rig på umami, jod, kalcium og omega-3, og bidrager aktivt til at rense vores kystnære havmiljø. Alligevel er tang stadig en niche i det danske fødevaresystem....
Plantebaseret pionerprodukt vinder Mavens Hule 2025
Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM løb med sejren ved Mavens Hule 2025, en konkurrence for grønne fødevareiværksættere afholdt den 8. maj i Agro Food Park, Aarhus. Prisen inkluderer et skræddersyet udviklingsforløb samt mulighed for at få produktet bredt ud i...






