Er spøgelseskøkkener stærkt overvurderede?

december 7, 2023

Foto: Ebbe Fischer

Arkivfoto: Ebbe Fischer

Af redaktionen

Danmarks første ghost kitchen – eller spøgelseskøkken – åbnede på Vesterbro i 2021, og området blev spået en stor fremtid med inspiration fra udlandet, særligt USA. I 2018 var industrien over fire mia. kroner værd på globalt plan, og corona gav meget mere vind i sejlene.

Og der er stadig mange skibe i søen på feltet, men endnu har ingen fået en guldgrube ud af det, og i Danmark tabte spøgelseskøkkenet Hubb Kitchens 10 mio. kr. i 2022.

Væsentligt mere end ventet, erkender ledelsen, og dobbelt så meget som året før.

Massiv negativ udvikling i USA

Selvom mange spøgelseskøkkener altså stadig lever, og konceptet sagtens kan have en fin fremtid, har det i USA nu vist sig, at folk alligevel har meget mere appetit på at komme ud at spise i fysisk forstand, eller hente takeaway fra gængse steder. Det skriver CNN.

Således kom det i slutningen af november 2023 frem, at den store ghost kitchen-kæde, Kitchen United – der ellers havde rejst 175 millioner dollars i finansiering – har meddelt, at de vil sælge eller lukke alle deres lokationer.

Startuppen drev som spøgelseskøkken kun leveringsrestauranter – inde fra Kroger-butikker, indkøbscentre og endda inde fra kæderestauranter, hvor de delte køkkenplads.

Men nu er det altså snart slut.

Kitchen Uniteds er crashet på trods af betydelig finansiering og støtte fra giganten Kroger, og det afspejler en udfordrende virkelighed, ifølge CNN’s artikel.

 

Mange udfordringer – konceptet skal ses efter

Konceptet dør næppe helt ud, men det ser altså ud til, at det heller ikke helt kan holde den eksplosive tendens. Hvorfor? CNN har et bud:

”Den oprindelige tiltrækningskraft ved ghost kitchens var deres effektivitet og omkostningseffektivitet – flere mærker, der opererer fra det samme sted og udnyttelse af boomet i madleveringstjenester uden de omkostninger, der er forbundet med at drive en traditionel fysisk restaurant. Dog har udfordringer som høje driftsomkostninger, hård konkurrence og måske også forbrugernes præferencer tilsyneladende ført til deres nedgang,” skiver CNN.

Lukningen af Kitchen Uniteds lokationer markerer, ifølge analysen fra CNN, et behov for at genoverveje strategier inden for industrien. Således kan man evt. fokusere mere på at forbedre kundeoplevelsen, diversificere tilbud eller genoverveje driftsmodeller for at tilpasse sig skiftende markedsdynamikker.

Related Articles

Gult kort til restaurantens gæster?

Gult kort til restaurantens gæster?

Ubehøvlede gæster, der går efter medarbejdernes seksualitet, køn, etnicitet eller udseende, har siden årsskiftet kunnet få et gult kort for dårlig opførsel hos Madklubben.   Af redaktionen Og det gule kort kan veksles til et farvel og tak, hvis ikke det hjælper,...