februar 2, 2024
Af Isabel Dyhrberg
Det kan langt bedre betale sig at beholde en eksisterende kunde fremfor at skaffe en ny.
En eksisterende kunde køber for helt op til 67 procent mere end en ny kunde, hvilket er et godt argument for at belønne sine kunder via et såkaldt loyalitetsprogram.
Hvordan dette gøres, er derimod mindre klart, skriver New Ground Magazine.
Starbucks ændrer til digitalt
Hidtil har mange kaffebarer gjort brug af fysiske klippekort, hvor man f.eks. kan få den tiende kop kaffe gratis. Efter pandemien har mange forretninger imidlertid udskiftet de små, fysiske klippekort med digitale løsninger i form af apps.
Dette er ikke bare praktisk for forbrugeren, men giver også forretningerne mulighed for at overvåge salg via loyalitetsprogrammet og promovere salg af øvrige produkter i deres digitale løsning.
I starten af 2023 ændrede Starbucks deres loyalitetsprogram til en digital løsning, og virksomheden anslår selv, at denne løsning alene står for 40 procent af kaffekædens samlede salg, ifølge Open Loyalty.
Digitale løsninger er dyre for små steder
Anderledes ser det ud for cafeen Silo i Berlin, som også har forsøgt sig med en digital løsning.
Morgan Love, grundlægger af Silo, fortæller New Ground, at deres digitale løsning har den ønskede effekt, som er at belønne de eksisterende kunders loyalitet, men at det nok ikke spiller en kæmpe rolle på bundlinjen.
”Det har formentlig ikke en massiv effekt på bundlinjen. Omkostningerne taler imod,” forklarer Morgan Love til New Ground.
Morgan Love fremhæver dog fordelen i at kunne udtrække data fra appen og bruge det i virksomhedens markedsføring.
Related Articles
”Tænk, hvis man kunne udrulle konceptet til alle sygehuse og kommunale plejecentre”
Mad lavet fra grunden med fokus på behov og serveret med restauranter som forbillede. Det er essensen bag ’Herlevs Herligheder’ – køkkenet på Herlev Hospital. Nu ønsker politiker det udbredt til hele landet. Af redaktionenGennem en årrække har Herlev Hospital...
Forlystelsesparker melder om stor fremgang
Fårup Sommerland og Djurs Sommerland rapporterer om meget høje besøgstal - trods en regnfuld sommer. Af redaktionen Sommeren 2024 har ikke været den bedste, men alligevel melder Fårup Sommerland om sit fjerdehøjeste antal gæster nogensinde med 650.304 besøgende, mens...
Kokkenes Køkken vokser fra 17 til 41 kantiner
Asmus Thorsøe Hamann er divisionschef i Kokkenes Køkken - en mellemstor udbyder af kantineservice med fokus på økologi og lokale råvarer. I et interview med Deli News fortæller han om en markant udvikling, om konceptet og om strategien for fremtiden. Af Ebbe...