februar 2, 2024

Foto: Yaroslav Shuraev
Af Isabel Dyhrberg
Det kan langt bedre betale sig at beholde en eksisterende kunde fremfor at skaffe en ny.
En eksisterende kunde køber for helt op til 67 procent mere end en ny kunde, hvilket er et godt argument for at belønne sine kunder via et såkaldt loyalitetsprogram.
Hvordan dette gøres, er derimod mindre klart, skriver New Ground Magazine.
Starbucks ændrer til digitalt
Hidtil har mange kaffebarer gjort brug af fysiske klippekort, hvor man f.eks. kan få den tiende kop kaffe gratis. Efter pandemien har mange forretninger imidlertid udskiftet de små, fysiske klippekort med digitale løsninger i form af apps.
Dette er ikke bare praktisk for forbrugeren, men giver også forretningerne mulighed for at overvåge salg via loyalitetsprogrammet og promovere salg af øvrige produkter i deres digitale løsning.
I starten af 2023 ændrede Starbucks deres loyalitetsprogram til en digital løsning, og virksomheden anslår selv, at denne løsning alene står for 40 procent af kaffekædens samlede salg, ifølge Open Loyalty.
Digitale løsninger er dyre for små steder
Anderledes ser det ud for cafeen Silo i Berlin, som også har forsøgt sig med en digital løsning.
Morgan Love, grundlægger af Silo, fortæller New Ground, at deres digitale løsning har den ønskede effekt, som er at belønne de eksisterende kunders loyalitet, men at det nok ikke spiller en kæmpe rolle på bundlinjen.
”Det har formentlig ikke en massiv effekt på bundlinjen. Omkostningerne taler imod,” forklarer Morgan Love til New Ground.
Morgan Love fremhæver dog fordelen i at kunne udtrække data fra appen og bruge det i virksomhedens markedsføring.
Related Articles
Sponseret: H.U.G. Velkommen til en økologisk og glutenfri himmel!
Hvad gør du når din verden ramler ”lidt” sammen og din glæde ved bageriets duft og smage får et puf af den verden, fordi du opdager, at du har glutenintolerans? Du skifter din te-salon ud med dit hjemmekøkken og begynder at skrive på en kogebog. Og når du så samtidig...
Nordens største hotelkæde kører en asset light-model, men driften holder de inhouse
Renoveringerne fortsætter, og nye hoteller ser dagens lys. Scandic har nu 280 hoteller i en asset-light model, mens man selv håndterer drift og parkering. Af Ebbe Fischer Scandickæden driver ikke blot de mange hoteller, men også tilhørende barer, restauranter,...
Scandic-direktør: Sådan åbner vi os ud mod byerne
Et hotel er ikke længere bare et hotel - mange ønsker i langt højere grad at være en del af byen. Det kan nemlig ses på bundlinjen. Deli News har talt med en ansvarlig om kædens tilgang. Af Ebbe Fischer F&B direktør i Scandic, Karsten Felvang Nielsen, fortæller...