Nytårsaften spiser næsten en million danskere catering

december 20, 2023

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Arkivfoto: Nikola Sivkov

Der blev leveret 900.000 nytårsmåltider til danskerne nytårsaften 2022, ifølge en pressemeddelelse fra Arla Pro – en leverandør af mejeriprodukter til de danske storkøkkener. Og tendensen fortsætter hele året.

 

Af redaktionen

Halvdelen gjorde det, fordi det var nemmere end at lave mad selv, mens hver femte var motiveret af at ville forkæle sine gæster.

Sådan lyder begrundelsen for den stærkt stigende cateringaktivitet, ifølge en pressemeddelelse fra Arla Pro.

”Det er en tendens, vi kan forvente at se mere til,” fastslår Jesper Vanghøj, marketingdirektør i Arla Pro.

Nemmere og ofte bedre

I undersøgelsen fortæller halvdelen af dem, der bestilte catering nytårsaften 2022, at de gjorde det, fordi det var nemmere end selv at skulle lave mad.

For hver femte handlede det om, at de gerne ville forkæle deres gæster, mens lige så mange sagde, at maden var bedre, end de selv ville kunne lave.

”Fordelen ved at spare tid i køkkenet er fortsat den primære motivation for mange. Men dér, hvor det bliver rigtig interessant, er, at undersøgelsen peger på, at opfattelsen af takeaway har ændret sig. Flere anser det som en måde at forkæle sine gæster på, og en måde hvorpå man kan forære sine gæster en smagsoplevelse, som man måske ikke selv ville være i stand til at kreere,” forklarer Jesper Vanghøj.

 

Et voksende forretningsområde

Og det er ikke kun ved nytår, at mange vælger at bestille mad udefra. Generelt viser undersøgelsen, at danskerne ikke kun forbinder takeaway med en hurtig løsning i en travl hverdag, men også ved særlige lejligheder.

I undersøgelsen siger 6 ud af 10 danskere, at de ofte eller nogle gange bestiller takeaway eller catering, når de får gæster.

”Meget tyder på, at takeaway ikke på samme måde som før er noget, vi forbinder med dovenskab eller manglende evner i køkkenet. Udvalget vokser, og restauranterne kommer i stigende grad på banen med velsmagende, sunde og gennemtænkte takeaway-muligheder, som man med stolthed kan stille på bordet ved særlige lejligheder,” siger Jesper Vanghøj ifølge pressemeddelelsen.

 

Nøgletal fra undersøgelsen:

  • 22 procent af danskerne fik takeaway (der er færdig ved levering) eller catering (hvor maden er forberedt, men man laver det færdigt derhjemme) ved nytårsaften sidste år.
  • 53 procent af den andel begrunder valget med, at det er nemmere end selv at skulle lave mad.
  • 21 procent begrunder valget med, at de gerne vil forkæle deres gæster lidt ekstra.
  • 20 procent begrunder valget med, at det er bedre mad, end de selv kan lave.
  • 62 procent af danskerne bestiller ’ofte’ eller ’en gang i mellem’ takeaway eller catering, når de får gæster.

 

Om undersøgelsen:

Befolkningsanalysen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af danskere i alderen 18-65-år indsamlet via Norstats panel i perioden 20. februar – 1. marts 2023.

Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

 

Kilde: Arla Pro

 

Related Articles

AI skal guide Ubers nye leveringsrobotter

AI skal guide Ubers nye leveringsrobotter

Uber Eats er gået all in på madmarkedet med en ny generation af leveringsmetoder. Det begyndte i USA og nu kommer en ny effektiv metode til Tokyo. Europa kan blive næste skridt. Af redaktionen Uber Eats sætter automatiske robotter til at levere mad i dele af Tokyo fra...

Legendariske elBulli genopstår i København

Legendariske elBulli genopstår i København

Det er lykkedes Rasmus Munk fra Alchemist at stable et spektakulært projekt på benene over tre dage d. 2., 3. og 4. februar 2024.   Af redaktionen Her vil manden bag elBulli – den catalanske superstjernekok Ferran Adrià samt broderen Albert – lave tre middage i...

Takeaway boomer i Danmark

Takeaway boomer i Danmark

Af redaktionen En ny undersøgelse fra HORESTA viser, at danskernes forbrug af takeaway er steget fra 42,7 millioner bestillinger i 2019 til 76,2 millioner i 2022. Det repræsenterer dermed en vækst på hele 78,6 procent. Undersøgelsen er baseret på stikprøver blandt...