Fødevarebranchen skal dokumentere grønne påstande: Ny lov sætter grænser for miljømarkedsføring

maj 26, 2025

Fra 1. juli 2025 træder en ny lov i kraft, som skal sikre mere ærlig og dokumenteret markedsføring af miljø- og bæredygtighedsanprisninger. Lovforslag L 147, netop vedtaget af Folketinget, rammer også virksomheder i fødevarebranchen, hvor grønne budskaber ofte bruges som salgsargument.

af redaktionen

Fødevareproducenter, detailkæder og brands må fremover ikke bruge generelle miljøudsagn som “klimavenlig”, “grøn”, “CO2-neutral” eller “bæredygtig” uden dokumentation. Der skal være:

  • konkrete, målbare og verificerbare data

  • tredjepartscertificering, hvis man bruger bæredygtighedsmærker

  • gennemsigtighed omkring miljøpåstande

Brud på reglerne kan blive betragtet som vildledende markedsføring, og vil kunne indklages og føre til sanktioner.

På sikker grund:

Dokumentér alle grønne påstande – Brug anerkendte certificeringer – Undgå vage udsagn uden forklaring – Samarbejd mellem marketing og ESG/compliance

Til forbruger:

Som forbruger bliver det lettere at gennemskue, hvad der reelt er grønt, og hvad der bare ligner. Loven forpligter virksomheder til at give:

  • reelle oplysninger om produkters miljø- og sociale egenskaber

  • oplysninger om holdbarhed, reparationsmuligheder og bæredygtige leveringsformer

  • tydelige forpligtelser, hvis der loves forbedringer i fremtiden

Du får dermed bedre forudsætninger for at træffe bæredygtige valg – og større beskyttelse mod greenwashing.

Hvornår gælder loven?

D. 1. juli 2025 træder reglerne i kraft for de nye klagemuligheder og forbrugerrettigheder. D. 27. september 2026 træder de skærpede krav om grøn markedsføring i kraft (ændringer i markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven).

Andre Job