Sanse- og nyttehave skal skabe ro, fællesskab og friske råvarer på Regionshospitalet Gødstrup

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

* indicates required

køkkenpersonale Regionshospitalet Gødstrup

Foto: Regionshospitalet Gødstrup

Regionshospitalet Gødstrup er gravemaskinerne gået i gang med at forme det, der i foråret 2027 skal blive til en sanse- og nyttehave. Haven skal forsyne hospitalet med friske grønne råvarer og samtidig fungere som et opholdsrum for både patienter, de pårørende og personalet. Når de mange mennesker på hospitalet skal bespises, kræver det et sindrigt system, så bestillingerne glider, og hverdagen fungerer problemfrit. Det gælder især, når det grønne guld fra haven skal ende på patienternes tallerkener.

Af Pernille Madelaire/ deli-news

Et tilbud, der gør en forskel

I Regionshospitalet Gødstrups planer om en sanse- og nyttehave ligger ikke kun en ambition om at bruge hjemmedyrkede råvarer i køkkenet. Haven skal også skabe ro, nærvær og meningsfulde fællesskaber omkring hospitalet. Visionen er blandt andet, at haven skal kunne bruges af mennesker, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet.

“Mange af de mennesker, der er så udfordrede, at de ikke bare kan have et almindeligt arbejde, kan få rigtig meget ud af at arbejde i sådan en have.”

— Lone Viggers, ernæringschef på Regionshospitalet Gødstrup

Hun uddyber, at haven skal danne rammerne om et forebyggende og rehabiliterende tilbud, hvor psykisk sårbare og socialt udsatte borgere kan finde fællesskab, struktur og nye muligheder for at få fodfæste i hverdagen. Det skal foregå i et samarbejde med Offsides Sociale Haver, der netop har specialiseret sig i den slags tilbud.

Samtidig kan haven også være til glæde for hospitalets psykiatriske patienter, der nogle gange er indlagte i lange perioder. Her kan det at komme ud i naturen og arbejde med hænderne skabe ro i en hverdag præget af sygdom og behandling.

En god idé og en hjælpende hånd

Idéen til projektet opstod for mange år siden, før Regionshospitalet Gødstrup endnu var bygget færdigt. Lone Viggers husker tilbage på en observation, hun gjorde sig fra vinduet i sit gamle kontor:

“Vi var to, der sad og kiggede ud af vinduet, hvor der gik tre gartnere og ordnede en masse ude i haven. De slog græs og klippede buske ned, og så kom vi til at snakke om, hvor ærgerligt det er, at alt det, de klipper af, ikke kan bruges til noget. Og så tænkte jeg, at når vi skal ud i det nye hospital i Gødstrup, kan vi, i stedet for at anlægge en masse prydhaver, anlægge en sanse- og nyttehave, hvor det, vi dyrker, kan bruges i hospitalskøkkenet.”

— Lone Viggers

Da tiden kom til at rykke ind i det nyopførte hospital i 2022, søgte de om finansiering til projektet og modtog 4,635 mio. kr. fra Villum Fonden, 1,076 mio. kr. fra Region Midtjylland og 0,44 mio. kr. i privat donation.

“Det var jo helt vildt dejligt, at de også kunne forstå visionen og se, at det var en god idé, både for hospitalets patienter og pårørende, men også for de mennesker, der får mulighed for at komme og arbejde i haven.”

— Lone Viggers

Tallerknerne skal fyldes med sæsonens friske råvarer

Selvom ønsket om en sanse- og nyttehave blandt andet bygger på ambitionen om hjemmedyrkede råvarer i hospitalskøkkenet, vil høsten langt fra give nok til at dække det samlede behov. Hospitalet skal lave mad til omkring 500 indlagte patienter og 700 spisende i madhuset og kantinen hver dag. Det stiller store krav til logistik og stabil forsyning.

Den daglige drift i køkkenet bygger på en række faste indkøbsaftaler og leverandører, der sikrer en stabil forsyning af råvarer året rundt. Frugt og grønt bliver leveret af Skive Frugt & Grøntbørs, Gartnerhallen og AB Catering. Forsyningen af kød står Silkeborgslagteren for, og frisk fisk bliver leveret af Hørkram.

Udover de faste gengangere på menukortet er det ifølge Lone Viggers også vigtigt at forholde sig til årstidernes skiftende udbud af råvarer.

“Det er jo sådan i Danmark, at når man har dyrket noget, og det endelig kommer op af jorden, så er der jo rigtig, rigtig meget af det i en kort periode. Og det vil vi selvfølgelig tilpasse menuen efter, når haven står klar. Men det gør vi faktisk allerede i forvejen — vi bruger altid råvarer i sæson.”

— Lone Viggers

Hun uddyber, at deres køkken er blandt landets mindste hospitalskøkkener. Det måler blot 500 kvadratmeter, og derfor har de udviklet et digitalt system, hvor både logistik og fleksibilitet er tænkt ind i hverdagen, så de kan tilpasse det til sæsonens luner.

Når patienter bliver indlagt, bliver de screenet for ernæringsrisiko og får i den forbindelse registreret, hvilken kostform der passer til deres behov. Derefter får de adgang til et personligt digitalt menukort, der løbende kan tilpasses alt efter, hvilke råvarer sæsonen byder på.

“Når vi fx ved, at om lidt kommer der friske jordbær, så kan vi sætte det på menuen, og når vi kan se, at de er ved at blive dårlige, fjerner vi det igen. Det kan vi gøre med få dages varsel.”

— Lone Viggers

På den måde vil det være muligt at udnytte den kommende sanse- og nyttehaves skiftende høst, så patienterne kan nyde friske råvarer fra jord til bord, dyrket med udgangspunkt i fællesskab, social omsorg og følelsen af formål.

Andre læser også…

Et nyt syn på måltidet: Rigshospitalets køkkener i forandring

Regionshospitalet Randers skaber nye løsninger med ernæring og miljø i fokus

Related Articles

Fra Valencia til København: Paella som identitet, kultur og turisme

Fra Valencia til København: Paella som identitet, kultur og turisme

Den 11. juni rykker Valencia en del af sin identitet til Danmark, når den nordiske og baltiske semifinale i World Paella Day Cup afholdes på Skovshoved Havn. Af redaktionen/ deli-news Ved første øjekast handler det om paella. I virkeligheden handler det om noget...