september 26, 2025
Logo: Bryggeriforeningen
27 danske mikrobryggerier har i fællesskab sendt en skarp opfordring til politisk handling mod EU’s kommende emballageforordning. Ifølge bryggerierne kan krav om genpåfyldelige flasker true både erhverv, arbejdspladser og den mangfoldige danske ølkultur.
På et møde i Bryggeriforeningens gruppe for små og mellemstore bryggerier i Svendborg vedtog bryggerierne enstemmigt en udtalelse, hvor de advarer mod konsekvenserne af EU’s emballageregler. Fra 2030 skal mindst 10 procent af alle drikkevareemballager være genpåfyldelige, og fra 2040 stiger kravet til 40 procent.
Pantsystemet underkendt
Bryggerierne peger på, at Danmark allerede har et af verdens mest effektive pantsystemer, som sikrer høj genanvendelse med lav miljøbelastning. De frygter, at EU-reglerne vil svække den danske model og samtidig ramme især små bryghuse hårdt.
”Danmarks bryggerier står over for en akut trussel. EU’s krav vil svække Danmarks ølkultur, vi er beviseligt bæredygtige, men EU anerkender ikke nationale systemer, der faktisk virker,” lyder det i udtalelsen.
Millionkrav til små bryghuse
Selvom ansvaret formelt ligger hos detailhandlen, vil det i praksis være bryggerierne, der skal levere de genpåfyldelige flasker. Ifølge udtalelsen betyder det investeringer i millionklassen i tappelinjer, vaskeanlæg og transport, penge som mikrobryggerierne ikke har.
Konsekvensen kan blive lukninger, færre arbejdspladser og mindre lokal vækst. De overlevende bryggerier frygter at måtte bruge ressourcer på lastbiler og vaskehaller frem for på grønne investeringer.
Politisk opfordring
Bryggerierne opfordrer nu erhvervsminister Morten Bødskov og miljøminister Magnus Heunicke til at handle og sikre, at Danmark får en undtagelse fra EU’s krav.
”Hvis vi vil bevare vores ølkultur, arbejdspladser og forbrugervalg i bæredygtige rammer, må Danmark insistere på, at vores pantsystem undtages,” skriver de.
Underskriverne
Blandt de 27 bryggerier bag udtalelsen er Ærø Bryghus, Amager Bryghus, Midtfyns Bryghus, Fur Bryghus og Aarhus Bryghus.
Bryggeriforeningen, som organiserer danske bryggerier og tapperier, understreger, at dansk øl i dag er både en økonomisk, kulturel og bæredygtig succeshistorie, og advarer mod, at historien kan ende i Bruxelles’ bureaukrati.
Related Articles
Fra Valencia til København: Paella som identitet, kultur og turisme
Den 11. juni rykker Valencia en del af sin identitet til Danmark, når den nordiske og baltiske semifinale i World Paella Day Cup afholdes på Skovshoved Havn. Af redaktionen/ deli-news Ved første øjekast handler det om paella. I virkeligheden handler det om noget...
90 år med biodynamisk jordbrug: Idéer fra en dansk erhvervsmand lever videre i den regenerative dagsorden
Da erhvervsmanden, Magasin du Nord-direktøren og kulturpersonligheden Carl Vett i 1936 var med til at stifte Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, var ambitionen større end blot at dyrke jorden på en ny måde. Visionen var at skabe et landbrug, hvor jordens frugtbarhed,...
Sanse- og nyttehave skal skabe ro, fællesskab og friske råvarer på Regionshospitalet Gødstrup
På Regionshospitalet Gødstrup er gravemaskinerne gået i gang med at forme det, der i foråret 2027 skal blive til en sanse- og nyttehave. Haven skal forsyne hospitalet med friske grønne råvarer og samtidig fungere som et opholdsrum for både patienter, de pårørende og...






