november 18, 2024

Camilla R. Kornerup-Bang. Privatfoto
Hvordan ser det ud på ejendomsmarkedet for restauranter, caféer og barer? Det ser godt ud, hvis man er køber, lyder det fra en specialiseret mægler. Og corona er en vigtig årsag.
Af Ebbe Fischer
Camilla R. Kornerup-Bang er erhvervsmægler og ejer af Kornerup-Bang & Partnere. En ejendomsmægler, som har specialiseret sig i køb, salg og udlejning indenfor restaurations- og detailbranchen.
Deli News har talt med hende om udviklingen.
Hvordan ser du markedet pt.?
”Det er et presset marked og der har aldrig været så meget til salg som nu. Det tager længere tid at sælge lokalerne, selvom der stadig er mange købere derude. Jeg har faktisk aldrig oplevet så mange gode forretninger være til salg som nu. Vi har f.eks. en bistro, som omsætter for 900.000 kr. om måneden fast i årevis, men lokalerne sælges for kun 3 mio. kr. Det er utrolig billigt – for det er en rigtig flot forretning med god beliggenhed og en fornuftig husleje.”
Hvad tror du, det skyldes?
”Dels skyldes det coronakrisen, som stadig presser mange, fordi de stadig bøvler med coronagæld. Folk får millionregninger, som de så skal forhandle med Skat. Reglerne var for dårlige og ugennemskueligt for mange fra starten. Mange restauratører beholdt deres personale i månedsvis, og det har kostede dem dyrt.
Jeg synes dog ikke, man skal eftergive gæld, for nogen har jo allerede betalt. Desuden er der også et element af en god regulering, så man ikke holder restauranter kunstigt i live. Men man kunne måske godt give lidt mere snor ift. afbetaling. Det lader til, at sagsbehandlingen ikke er så god og fleksibel,” siger Camilla R. Kornerup-Bang.
Artiklen fortsætter længere nede
Rift om gæsterne
Derudover er der kommet endnu hårdere konkurrence om gæsterne, ifølge mægleren.
”Vi taler meget om krig og krise, så nogle forbruger holder måske lidt på pengene. Samtidig klarer andre sig godt – især dem, der har råd til at lave reklame og gå stort ud med kampagner, loyalitets-apps. osv. Altså mest kæderne, men det generelle billede derude er vist, at man oplever, at der bruges mindre pr. gæst end før coronaen,” siger Camilla R. Kornerup-Bang.
Du siger, det er blevet billigere at købe en restaurant. Hvor meget er markedet faldet?
”I procent er det måske faldet 20-30 procent i København og endnu mere på landsplan, fordi der er kommet så meget til salg.
Toto Vinbar på Amagerbrogade omsætter for 10 mio. kr. om året, og nu kan du købe lokalerne for 1,3 mio. kr. Uden for København falder det endnu mere. Nordsjælland er OK, men vi siger pt. helt nej til Sydsjælland, fordi vi ikke kan sælge det, mens det mest er de større byer i Jylland, vi arbejder med.”
En ny måde at gå ud på
Desuden er der sket et skred i de unges måde at gå ud på, lyder det.
”De unge kigger meget på de sociale medier og går ud efter de anbefalinger, de finder dér. De er mere kvalitetsbevidste og ’kræsne’ end unge tidligere har været, og det hele skal også være insta-venligt. Det sætter jo også nogle krav til indretningen og servicen på restauranterne,” forklarer Camilla R. Kornerup-Bang.
Hvem har det sværest?
”Mange af de små cafeer, som ikke har et eller andet specielt godt at byde på. Dvs. dem, der ikke har en stærk signatur – de har det sværest.
Mens folk stadig gerne står i kø, hvis konceptet er rigtigt. Hvis man har noget særligt at tilbyde kunden, altså et enestående produkt eller en særlig indretning eller andet. Hosting er særligt vigtig i de mindre restaurationer – folk elsker genkendelighed og at hilse på værten/personalet. Det er også en stærk parameter for succes.”
Related Articles
Rekordår for Lagkagehuset – På rette kurs med stærk vækst i 2024
Efter et år med skærpet fokus på effektiv drift, kunderelevans og digital udvikling besøger flere kunder end nogensinde Lagkagehusets butikker i Danmark, Storbritannien og USA. Det resulterer i en rekordomsætning for 2024 med en vækst på 7,8 pct. og en markant...
Advarsel: Falske anmeldelser er et stigende problem – det er for let at anmelde anonymt
Brugeranmeldelser på platforme som Trustpilot og Tripadvisor kan skade virksomheder på et urimeligt og til tider falsk grundlag. HORESTA advarer nu mod en skæv og usikker praksis, som kan få alvorlige konsekvenser – og opfordrer til fælles europæiske regler. Af...
Startup vil hjælpe ’forældet branche’ med at bruge teknologi
Den danske startup All Gravy har rejst 2,9 millioner dollars til at skalere sin AI-drevne platform til restaurations- og detailbranchen. Fokus er på, at branchen kæmper med stigende lønomkostninger, høj medarbejderomsætning og forældet teknologi. All Gravy har derfor...