HORESTA: Lille fald i det samlede antal besøg på serveringssteder – men stor stigning i antal restaurantbesøg

september 28, 2024

Jeppe Villadsen foran sin butik på Stefansgsade, Nørrebro. Foto. Ebbe Fischer

Arkivfoto: Brett Sayles

Danskerne aflagde i 2023 i alt 454 millioner besøg på restauranter, caféer, fastfood, take away, værtshuse og kaffebarer. Sammenlignet med 2022 er der dermed sket et fald på 0,6 procent.

 

Af redaktionen

Faldet skyldes, ifølge analysen fra HORESTA, i høj grad, at kaffebarer og ‘kaffe to go’ har set en større tilbagegang i antallet af besøg – en tilbagegang på 11,1  procent ift. 2022.

Det er den kategori, der har haft den største tilbagegang af de seks kategorier. Undersøgelsen er baseret på en stikprøve blandt 15.445 personer.

 

Besøg på restauranter stiger

Samtidig er interessen for at tage på restaurant eller café steget med henholdsvis 6,4 procent og 7,6 procent.

”Tallene viser, at markedet er i konstant forandring, hvor branchen hele tiden skal tilpasse sig nye behov og forbrugsmønstre, der hurtigt kan skifte. At vi ser en samlet tilbagegang i antallet af besøg på spise- og serveringssteder i 2023 sammenlignet med året forinden er selvsagt ærgerligt, men antallet af besøg ligger dog fortsat højt og er højere end i 2019 – før corona,” siger vice adm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind.

 

Takeaway flader ud

Besøgstallene for take away er i øvrigt fladet ud efter en stor stigning under pandemien. Samtidig har den klart største kategori, fastfood, også oplevet et mindre fald.

Mens antallet af besøg på værtshus er steget en smule.

 

Kilde: HORESTA

 

HORESTA: Markant fald i antal restauranter

Related Articles

Danmark vinder sølv i stor kokkekonkurrence

Danmark vinder sølv i stor kokkekonkurrence

Danmark blev slået af Frankrig i Bocuse d'Or, hvor 24 lande konkurrerede. Sverige blev nummer tre.   Af Ebbe Fischer Danmark med kokken Sebastian Holberg Svendsgaard i spidsen vinder sølv ved det uofficielle verdensmesterskab i kokkekunst, Bocuse d’Or d. 27....

”Vi er stærke nok til selv at køre konceptet”

”Vi er stærke nok til selv at køre konceptet”

Da Clever besluttede at åbne caféer på deres store ladestationer, var det på tegnebrættet at hente 7-Eleven eller en anden ekstern aktør ind. Men man valgte at køre med eget koncept for bl.a. at have styr på leverandørerne. Barren er nemlig sat højt. Af Ebbe Fischer...

En lang række specielle Clever-caféer på vej

En lang række specielle Clever-caféer på vej

Clever fokuserer på egne caféer med eget koncept og har åbnet den første i Aabenraa, mens Odense og Kolding er på tegnebrættet. Og Clever planlægger flere på en række store stationer med mindst 20 lynladepunkter. Det handler om at gøre det hyggeligt at lade - og om at...